Insights

De kansen keren – markt voor tweedehandsauto’s keldert, herstel in 2023?

Autovista24 | 12 sep 2022

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

tweedehandsauto

Tijdens de pandemie boekten de Europese markten voor tweedehandsauto’s forse winsten op prijzen die door het dak gingen. Maar de situatie is dit jaar veranderd en de markt voor tweedehandsauto’s staat onder druk. Dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, blikt vooruit op 2023.

De markt voor tweedehandsauto’s kende tijdens de pandemie een piek. De vraag was groter dan het aanbod, omdat mensen veilige alternatieven zochten voor het openbaar vervoer en oudere tweedehandsauto’s vervingen door nieuwere. De prijzen bleven maar stijgen.

Het lagere aanbod van nieuwe auto’s zorgde er ook voor dat de markt voor tweedehandsauto’s floreerde. Dit leverde stevige winsten op voor de stakeholders, die klaagden over een gebrek aan aanbod. De prijsstijging is de laatste tijd weliswaar vertraagd, maar de markt heeft het keerpunt nog niet bereikt – met uitzondering van enkele mildere neerwaartse correcties, bijvoorbeeld in Finland, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Prijsindex tweedehandsauto’s per land

Bron: Autovista Group, Restwaarde-informatie

Transacties van tweedehands auto’s kelderen in 2022

De verkoop van tweedehandsauto’s hield aanvankelijk goed stand in vergelijking met die van nieuwe auto’s. Tussen 2019 en 2020 daalden de transacties van tweedehandsvoertuigen op de vijf grote Europese markten (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met 2,6 miljoen eenheden (van 29,3 miljoen naar 26,7 miljoen), deels als gevolg van de lockdowns. De markten voor tweedehandsauto’s herstelden zich snel tot 27,8 miljoen transacties, een daling van slechts 5% ten opzichte van het jaar vóór C0VID-19, 2019.

De transacties voor nieuwe auto’s daalden daarentegen in 2020 met ongeveer 25% ten opzichte van 2019 en eindigden iets lager dan in 2021. Op basis van de laatste vooruitzichten voor 2022 kan de verkoop van nieuwe auto’s verder teruglopen, maar niet in dezelfde mate als de markten voor tweedehandsauto’s, die in 2022 ongeveer 3 miljoen transacties zullen verliezen ten opzichte van 2021.

“In het derde jaar van onderbroken toeleveringsketens voor de auto-industrie draaien de rollen om voor de markten voor tweedehandsauto’s”, aldus Andreas Geilenbruegge, hoofd waardebepaling en inzichten bij Schwacke (onderdeel van Autovista Group). “Transacties van tweedehandsauto’s komen onder druk te staan. Volgens onze meest recente vooruitzichten zullen er alleen al in Duitsland in 2022 een miljoen minder transacties van tweedehandsauto’s plaatsvinden. Er zullen slechts grofweg 5,7 miljoen transacties zijn tegen 6,7 miljoen in 2021 – een krimp van 15%.”

Vijf grote markten voor transacties van nieuwe en tweedehandsauto’s 2017-2022*

Consumentenvertrouwen op historisch dieptepunt

Deze krimp is groter dan veel spelers aan het begin van het jaar hadden verwacht. Er zijn verschillende redenen waarom de markten voor tweedehands auto’s zo krap zijn geworden:

  • Door de stijgende inflatie zijn de prijzen van tweedehandsauto’s zo sterk gestegen dat de elasticiteit van de vraag begint toe te nemen. Mensen denken uitgebreid na of ze het zich kunnen veroorloven om een tweedehands auto te kopen tegen dit prijspunt. Het alternatief is langer een bestaande tweedehandsauto houden.
  • Als de centrale banken hun monetaire beleid wijzigen om de inflatie het hoofd te bieden, bestaat er een concreet risico op negatieve gevolgen voor de economie en de arbeidsmarkt. Dit is een andere cruciale factor die de aankoopbeslissingen vertraagt.
  • De Russische aanvallen in Oekraïne voegen nog een laag onzekerheid toe aan de vergelijking, die niet alleen te maken heeft met de stijgende energiekosten. Het consumentenvertrouwen zit op een historisch dieptepunt.
  • Het aanhoudende gebrek aan aanbod van nieuwe auto’s beperkt ook het aantal beschikbare tweedehandsauto’s. Zo worden modellen die in 2018/2019 werden ingeschreven en nu moeten worden vernieuwd, geconfronteerd met langere wachttijden omdat er geen vervangers binnenkomen. Zo neemt het aantal gecreëerde tweedehandsauto’s af. Bovendien schroeven drie jaren van lager dan normale inschrijvingen in de korte cyclus het aantal (jonge) tweedehandsauto’s op de markt terug.

Minder transacties van tweedehandsauto’s

De krimp van de markten voor tweedehandsauto’s heeft vooral betrekking op oudere tweedehandsauto’s, d.w.z. auto’s die ouder zijn dan vier of zelfs tien jaar. “De transacties van jongere tweedehandsauto’s, vooral diegene die uit de leasing komen, hebben opmerkelijk goed stand gehouden. Ze staan grotendeels op het niveau van voor de crisis”, vertelt Marc Odinius, managing director bij Dataforce. “We zien ook dat de verwachte daling van het aantal inschrijvingen in de korte cyclus nu doorwerkt op de markten voor tweedehandsauto’s, omdat de originele producenten op zoek gaan naar kanalen met een hogere waarde. Daarom dalen de transacties van tweedehandsauto’s in de leeftijdscategorie van nul tot twee jaar. Maar de grootste krimp doet zich duidelijk voor in de segmenten van oudere voertuigen.”

Transacties van tweedehandsauto’s per leeftijd (voorbeeld: Duitsland) Jan 2017-2022*

*Voorspelling voor het hele jaar 2022
Bron: Nationale inschrijvingsbureaus, Dataforce, Autovista24 analyse

Hoge prijzen verminderen bereidheid tot compromis

In het segment ouder dan vier jaar staan de transacties van tweedehandsauto’s onder druk. De prijzen stegen in deze categorie meer dan in elke andere leeftijdsgroep, wat verklaart waarom dit segment nu vertraagt. Volgens Geilenbruegge “maken het gebrek aan een groot aanbod van auto’s in combinatie met de zeer hoge prijzen het moeilijker om de juiste koper voor een specifieke auto te vinden. Tegen die prijzen zijn de mensen niet bereid tot een compromis en lopen sommigen weg van de markt.”

Prijsindex tweedehandsauto’s per leeftijdscategorie (voorbeeld: Duitsland)

Bron: Autovista Group, Restwaarde-informatie

Onzekere vooruitzichten voor 2023

De oorsprong van de huidige crisis ligt in de gebroken toeleveringsketens, een sterke vraag en een stevige particuliere en publieke koopkracht. Na de economische krimp in 2020 was er een snelle heropleving in 2021, waardoor de energieprijzen en de inflatie al tegen het einde van 2021 stegen.

De Russische inval in Oekraïne begin 2022 dreef de energieprijzen verder de hoogte in. Deze zijn verantwoordelijk voor ongeveer 50% van de inflatie in Europa. De centrale banken treden nu laat, maar harder op, waardoor een ander element van economische stress ontstaat. Bovendien zijn er voortdurend tekorten aan halfgeleiders en lockdowns in China, die de toeleveringsketens blijven verstoren. De herfst- en wintergolven van COVID-19 kunnen ook een negatief effect hebben.

Het basisscenario van de Autovista Group voor 2023 gaat uit van aanhoudende problemen met de toeleveringsketen, een zeer lage economische groei in combinatie met grote onzekerheid en een inflatie boven de doelzones. Hierdoor zullen de markten voor nieuwe en tweedehandsauto’s onder druk blijven staan. De huidige krimp van de markt voor nieuwe auto’s wordt grotendeels veroorzaakt door problemen in de toeleveringsketen – de meeste auto’s die ingeschreven moeten worden, zijn heel wat maanden geleden besteld. In 2023, het vierde jaar van de crisis, zou een deel van de problemen met de toeleveringsketen van auto’s moeten afnemen.

Het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s zou moeten stijgen ten opzichte van 2022. Verwacht wordt dat de markten voor tweedehandsauto’s dus zullen worden gestimuleerd, aangezien er meer auto’s zullen worden geleverd. In 2023 wordt een herstel verwacht ten opzichte van 2022 op zowel de markt voor nieuwe als die voor tweedehandsauto’s, maar dit betekent niet dat 2023 een hersteljaar wordt voor de auto-industrie.

Natuurlijk zijn de prognoses tot 2023 gevoelig voor veronderstellingen over hoe snel de overvloed aan negatieve factoren zal afnemen. Er kunnen zich in 2023 positievere scenario’s ontwikkelen, bijvoorbeeld als er een stabiel staakt-het-vuren in Oekraïne kan worden bereikt of als de energieprijzen dalen. Het lijkt echter verstandig om voorbehoud te koesteren tegen elke verwachting van een negatievere wending. In zijn economische vooruitzichten in juli verklaarde het IMF bijvoorbeeld: “de risico’s voor de vooruitzichten zijn overwegend neerwaarts.”

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Autobouwers doen mega-investeringen in de Europese productie van elektrische voertuigen

10 jul 2022

De overstap naar elektrische voertuigen vereist aanzienlijke investeringen van autobouwers om hun productievestigingen te moderniseren, klaar voor een geëlektrificeerd Europa. Dit soort uitgaven is cruciaal...

Circulaire of kringloopeconomie en de auto-industrie: de overstap naar de koolstofvrije auto

07 mrt 2022

Duurzaamheid en de circulaire of kringloopeconomie gaan hand in hand. Auto's zijn in dit kader het perfecte product om te worden hergebruikt, gereviseerd en gerecycleerd. Autobouwers...

Stellantis verlaat de ACEA en richt nieuw autoforum op

17 jun 2022

Stellantis heeft bevestigd dat het eind dit jaar uit de de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) (Europese vereniging van autofabrikanten) zal stappen. In plaats daarvan...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.

* Verplicht


Schrijf u in om de volgende e-mail te ontvangen:
Autovista24: Essentiële lectuur, data en informatie over auto's – een dagelijkse update van de nieuwe website Autovista24, dagelijks verzonden door Autovista Ltd, in het Engels

Wij gebruiken pixels in onze e-mails om na te gaan wanneer u de URL's in onze e-mails opent, doorstuurt of erop klikt. Dit helpt ons de prestaties en doeltreffendheid van onze e-mails te controleren en te meten. Wij combineren dit met de informatie die u hierboven verstrekt en uw surfgegevens, zodat wij onze marketing beter op u kunnen afstemmen en verbeteren en uw gebruikerservaring op onze website kunnen personaliseren. Door u in te schrijven, gaat u akkoord met het gebruik van uw data voor het verzenden van de geselecteerde e-mails en met het gebruik van trackingpixels. U kunt uw toestemming om onze e-mails en de bijbehorende tracking te ontvangen te allen tijde intrekken door deze link naar ons E-mail Preference Centre te volgen en uw voorkeuren bij te werken. Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens verwijzen wij naar het privacybeleid van de Autovista Groep en het privacybeleid van Eurotax.