News

Stellantis verlaat de ACEA en richt nieuw autoforum op

Autovista24 | 17 jun 2022

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

ACEA

Stellantis heeft bevestigd dat het eind dit jaar uit de de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) (Europese vereniging van autofabrikanten) zal stappen. In plaats daarvan zal het zijn inspanningen richten op een nieuw forum dat in het teken staat van de toekomst van de mobiliteit.

Dit zal waarschijnlijk tot ernstige opschudding leiden voor de autolobby in Europa. Sinds Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en PSA Group in januari 2021fuseerden tot Stellantis heeft de autobouwer een groot deel van de markt in handen. Met het vertrek van dit belangrijke lid kan de invloed van de ACEA enigszins afnemen.

Experts samenbrengen

Stellantis stapt eind 2022 uit de ACEA en richt zich in plaats daarvan op zijn nieuwe Freedom of Mobility Forum. Met een lancering gepland voor begin 2023, zal de jaarlijkse open meeting een diverse groep experts omvatten. Het forum zal zich inzetten voor ‘schone, veilige en betaalbare vrijheid van mobiliteit’ in het licht van de klimaatopwarming.

“De milieu-uitdagingen die in het verschiet liggen, in combinatie met een snel veranderend ondernemingsklimaat, vragen een efficiënte, wereldwijde en inclusieve 360-gradenaanpak waarbij iedereen die wil bijdragen aan duurzame mobiliteit wordt betrokken”, aldus aldus Carlos Tavares, CEO van Stellantis.

Bij elke editie van het forum zullen debatten over verschillende onderwerpen worden gevoerd, waarbij een bepaalde reeks principes zal worden gehanteerd. Dit betekent dat dit wereldwijd zal worden bekeken, en dat feiten worden gebruikt om inzichten te krijgen, terwijl er met publieke transparantie en respect te werk wordt gegaan. Verdere details worden op een later tijdstip verwacht.

“Wij willen een publiek forum oprichten waar de belangrijkste vragen rond het debat over koolstofarme mobiliteit kunnen worden besproken en waar we samen actie kunnen ondernemen. De toegang tot schone, veilige en betaalbare mobiliteit voor de burgers wereldwijd staat op het spel,” voegde Tavares eraan toe.

De CEO van Stellantis bekleedde in 2018 en 2019 de invloedrijke positie van ACEA-voorzitter, die nu wordt opgenomen door Oliver Zipse van BMW. Maar hoe Stellantis de komende jaren met de vereniging omgaat, lijkt een permanente discussie te zijn.

Autovista24 vroeg een woordvoerder van Stellantis of de autobouwer ook na zijn vertrek cijfers over de inschrijvingen naar de ACEA blijft sturen. Ze zeiden: “Het vertrek van Stellantis uit de ACEA zal pas aan het eind van het jaar een feit zijn. Dit punt zal in de komende maanden verder worden besproken met de ACEA.”

De woordvoerder werd ook gevraagd of de invloed van de ACEA zal afnemen zonder de aanwezigheid van Stellantis. “Het is niet onze bedoeling om de ACEA schade toe te brengen, maar om onze inspanningen te richten op het strategisch plan van Stellantis en de opwarming van de aarde aan te pakken,” zeiden ze. “Wij vinden het belangrijk om bij te dragen aan het debat over uitstootvrije mobiliteit wereldwijd.”

Automobielvereniging op drift?

De ACEA werd in 1991 opgericht door 15 autogiganten, waaronder BMW, Daimler, Ford, Porsche, Renault, Volkswagen (VW) en Volvo. Fiat was ook medeoprichter en nam slechts enkele jaren tevoren, in 1986, de kroon over als Europa’s grootste autobouwer na de aankoop van Alfa Romeo.

Na 28 turbulente jaren fuseerde Fiat tot FCA, dat later in 2021 samen met de PSA Group de helft van Stellantis werd. Nu overkoepelt de reusachtige onderneming zo’n 14 merken, waaronder Fiat, Chrysler, Citroën, Opel, Peugeot, Maserati en Alfa Romeo. Waar blijft de vereniging nu de afstammeling van een medeoprichter de ACEA verlaat?

Volgens de laatste inschrijvingscijfers de ACEA heeft Stellantis nu het op één na grootste aandeel in handen op de West-Europese markt voor nieuwe personenwagens. In wat alleen maar kan worden omschreven als een race tussen twee paarden, veroverde Stellantis tussen januari en mei van dit jaar 20,3% van de markt, terwijl VW Group aan de leiding kwam te staan met 23,9%. De eerstvolgende concurrent was Hyundai Group met 9,4%, waaruit blijkt dat VW Group en Stellantis een duidelijke voorsprong hebben.

De vereniging zal dus de belangen van de industrie moeten vertegenwoordigen zonder de steun van één van haar grootste bedrijven. Autovista24 benaderde de ACEA voor commentaar, maar deze heeft vóór publicatie niet gereageerd. VW Group en Renault Group werden gevraagd naar hun positie binnen de vereniging, maar geen van beide gaf commentaar. De ACEA zal veel werk hebben, gezien het aantal actuele gebeurtenissen die de sector bepalen. Wetgevers en consumenten overal ter wereld vragen een overgang naar schonere mobiliteit. Dit betekent dat autobouwers de winstgevende verbrandingsmotoren achter zich moeten laten en serieus moeten investeren in elektromobiliteit en andere schonere mogelijkheden. Dan zijn er nog de bevoorradingstekorten, die de oorlog in Oekraïne nog verergerde.

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Autobouwers doen mega-investeringen in de Europese productie van elektrische voertuigen

10 jul 2022

De overstap naar elektrische voertuigen vereist aanzienlijke investeringen van autobouwers om hun productievestigingen te moderniseren, klaar voor een geëlektrificeerd Europa. Dit soort uitgaven is cruciaal...

De ACEA vindt dat er 14.000 openbare oplaadpunten per week nodig zijn voor elektrische voertuigen

30 mrt 2022

De consensus is duidelijk: Europa heeft nood aan meer openbare oplaadpunten voor elektrische voertuigen om tegemoet te komen aan de stijgende verkoop van elektrische auto's...

Circulaire of kringloopeconomie en de auto-industrie: de overstap naar de koolstofvrije auto

07 mrt 2022

Duurzaamheid en de circulaire of kringloopeconomie gaan hand in hand. Auto's zijn in dit kader het perfecte product om te worden hergebruikt, gereviseerd en gerecycleerd. Autobouwers...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.

* Verplicht


Schrijf u in om de volgende e-mail te ontvangen:
Autovista24: Essentiële lectuur, data en informatie over auto's – een dagelijkse update van de nieuwe website Autovista24, dagelijks verzonden door Autovista Ltd, in het Engels

Wij gebruiken pixels in onze e-mails om na te gaan wanneer u de URL's in onze e-mails opent, doorstuurt of erop klikt. Dit helpt ons de prestaties en doeltreffendheid van onze e-mails te controleren en te meten. Wij combineren dit met de informatie die u hierboven verstrekt en uw surfgegevens, zodat wij onze marketing beter op u kunnen afstemmen en verbeteren en uw gebruikerservaring op onze website kunnen personaliseren. Door u in te schrijven, gaat u akkoord met het gebruik van uw data voor het verzenden van de geselecteerde e-mails en met het gebruik van trackingpixels. U kunt uw toestemming om onze e-mails en de bijbehorende tracking te ontvangen te allen tijde intrekken door deze link naar ons E-mail Preference Centre te volgen en uw voorkeuren bij te werken. Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens verwijzen wij naar het privacybeleid van de Autovista Groep en het privacybeleid van Eurotax.