Insights

Wat belooft de toekomst voor EV-accu’s?

Autovista24 | 27 sep 2023

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Nu bestuurders overstappen van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen (EV’s), groeien de verwachtingen voor geavanceerdere technologie. De huidige accu’s voldoen voor veel pioniergebruikers, maar er is ontwikkeling nodig om een grotere markt aan te spreken.

Autovista24’s speciale inhoudsredacteur Phil Curry sprak met Doron Myersdorf, CEO en medeoprichter van StoreDot, om uit te zoeken hoe de huidige accutechnologie de markt beïnvloedt en wat er wordt gedaan om nieuwe geavanceerde energieopslagunits te creëren. Het tweetal besprak de huidige staat van de EV-markt, de technologische ontwikkeling van de startup en hoe snelladen de verkoop in de toekomst zal stimuleren.

Abonneer je op de Autovista24 podcast en beluister eerdere afleveringen op Apple, Spotify, Google Podcasts en Amazon Music.

Samenvatting tonen

Het Israëlische bedrijf StoreDot werkt aan nieuwe materialen en systemen voor EV-accu’s. De ontwikkelingen van de startup betekenen dat nieuwe accu’s binnen enkele minuten kunnen worden opgeladen, waardoor een van de belangrijkste barrières voor het gebruik van EV’s, oplaadangst, wordt weggenomen. Het bedrijf wil een ervaring bieden die vergelijkbaar is met het tanken van een benzine- of dieselauto, waardoor kopers van EV’s meer gemak zullen ervaren.

“Snelladen, of extreem snel opladen (XFC) waaraan we nu werken, vereist een laadstation dat 350 kW kan leveren en een accu die dit vermogen in korte tijd aankan, zonder veiligheidsproblemen of opwarmingsproblemen”, aldus Myersdorf. “Dit vereist een nieuwe accutechnologie en een infrastructuur die zich parallel daaraan kan ontwikkelen.

De ontwikkelingen van StoreDot vervangen het grafiet aan de anodezijde van de accu door nanodots. Deze kunnen veel sneller opladen dan de huidige grafietstructuren. Nanodots kunnen de laadsnelheid tot een factor 10 verhogen door het oppervlak van het materiaal te vergroten en de interactie tussen ionen te vergemakkelijken.

Het proces is niet zo eenvoudig als het plaatsen van nieuwe materialen in een accu, er zijn ook andere overwegingen. “Temperatuur speelt een grote rol bij accu’s, vooral als je snel oplaadt, dan is de stroom veel groter”, voegt Myersdorf toe. “We hebben het dus over honderden ampères die in het voertuig worden gepompt en we moeten ervoor zorgen dat het juiste koelsysteem daaromheen wordt geplaatst.”

De afgelopen jaren is StoreDot sterk gegroeid en het bedrijf test zijn accutechnologie nu met verschillende autofabrikanten voordat de plannen de volgende fase ingaan. Dit omvat het ontwerp van voertuigen waarbij de accu centraal staat en de garantie dat alle tests van het pakketsysteem, en niet alleen de cellen, zijn voltooid. Deze doelstelling wil het bedrijf volgend jaar halen.

Met beter ontwikkelde accu’s die sneller kunnen opladen en langer meegaan, zal er ook een voordeel zijn voor de markt van tweedehands EV’s. Bestuurders die willen overstappen, maar zich geen nieuw voertuig kunnen veroorloven, weerhouden zich misschien door de mogelijke achteruitgang van oude accu’s. Maar met nieuwe technologie kan de aandrijfeenheid na enkele jaren nog steeds even efficiënt zijn als een ICE-voertuig, waardoor nog een mogelijk obstakel voor de overstap wordt weggenomen en EV’s langer op de weg blijven.

De ontwikkeling van accu’s zal in de toekomst waarschijnlijk een belangrijk onderdeel zijn van de auto-industrie en startups zoals StoreDot zullen daarbij een sleutelrol spelen. Deze bedrijven zullen moeten samenwerken met gevestigde spelers om de algehele EV-markt te verbeteren en handige opties te bieden aan zowel consumenten als bedrijven.

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Prijsverlagingen hebben invloed op de elektrificatie van auto’s, het merkimago en de waardebepaling

20 apr 2023

Toen Tesla aankondigde dat het de catalogusprijs van haar modellen wereldwijd zou verlagen, veroorzaakte dat een aanzienlijke reactie van de industrie. Tom Geggus, adjunct-redacteur bij Autovista24 ...

De Residual Value Awards 2023 van Autovista Group

20 jul 2023

Vanaf 19 juni maakt Autovista24 de winnaars bekend van de eerste Residual Value Awards van Autovista Group. Deze pan-Europese awards zijn het resultaat van diepgaand...

Hoe wordt de waardebepaling van een auto berekend?

12 jun 2023

Wat is de restwaarde van een auto? Tom Geggus, adjunct-redacteur bij Autovista24, legt de terminologie, de verschillende types en de berekeningswijze uit. https://youtu.be/XS2_s_IzCvY Transcript –...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.

* Verplicht


Schrijf u in om de volgende e-mail te ontvangen:
Autovista24: Essentiële lectuur, data en informatie over auto's – een dagelijkse update van de nieuwe website Autovista24, dagelijks verzonden door Autovista Ltd, in het Engels

Wij gebruiken pixels in onze e-mails om na te gaan wanneer u de URL's in onze e-mails opent, doorstuurt of erop klikt. Dit helpt ons de prestaties en doeltreffendheid van onze e-mails te controleren en te meten. Wij combineren dit met de informatie die u hierboven verstrekt en uw surfgegevens, zodat wij onze marketing beter op u kunnen afstemmen en verbeteren en uw gebruikerservaring op onze website kunnen personaliseren. Door u in te schrijven, gaat u akkoord met het gebruik van uw data voor het verzenden van de geselecteerde e-mails en met het gebruik van trackingpixels. U kunt uw toestemming om onze e-mails en de bijbehorende tracking te ontvangen te allen tijde intrekken door deze link naar ons E-mail Preference Centre te volgen en uw voorkeuren bij te werken. Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens verwijzen wij naar het privacybeleid van de Autovista Groep en het privacybeleid van Eurotax.