News

Prijsverlagingen hebben invloed op de elektrificatie van auto’s, het merkimago en de waardebepaling

Autovista24 | 20 apr 2023

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

elektrische voertuigen op accu's

Toen Tesla aankondigde dat het de catalogusprijs van haar modellen wereldwijd zou verlagen, veroorzaakte dat een aanzienlijke reactie van de industrie. Tom Geggus, adjunct-redacteur bij Autovista24  onderzoekt de mogelijke effecten samen met dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, en Andreas Geilenbruegge, hoofd waarderingen en inzichten bij Schwacke (deel van Autovista Group).

Samenvatting

Er zijn verschillende redenen waarom fabrikanten de prijzen van elektrische voertuigen op accu’s (BEV’s) zouden kunnen verlagen. Ten eerste blijft hun marktaandeel stijgen.µ Het aantal ingeschreven BEV’s haalde in 2022 de dieselmodellen in, met een Europees marktaandeel van respectievelijk 14% en 14,5%.

Deze cijfers zijn grotendeels te danken aan de early adopters die in de technologie investeerden. Maar er zal zeker een kantelpunt worden bereikt wanneer alle early adopters hun BEV hebben gekocht en de massamarkt moet volgen. Omdat de rentes aan het stijgen zijn, is het logisch dat ervoor moet worden gezorgd dat BEV’s aantrekkelijk zijn voor een groter aantal consumenten met een lager prijskaartje.

Veel media signaleerden het begin van een prijzenoorlog na de aankondiging van Tesla. Niet lang na die aankondiging verlaagde Ford de prijs van de Mustang Mach-E in de VS. Niet alle autofabrikanten waren het hier echter mee eens. Oliver Blume, CEO van Volkswagen (VW) Group, weigerde zich in de strijd te mengen.

Ondertussen doen nieuwe merken uit Azië hun intrede op de Europese markten, met betaalbare voertuigen en geavanceerde technologieën. Dit kan er ook toe leiden dat gevestigde merken hun catalogusprijzen gaan aanpassen. Maar deze bedrijven zullen ook rekening moeten houden met hun merkimago wanneer ze de prijzen verlagen. Als autofabrikanten aan de hand van nieuwe prijsstrategieën willen overstappen van het topsegment naar de massamarkt, dan zal de publieke perceptie veranderen.

De aangepaste catalogusprijzen zullen niet alleen een invloed hebben op nieuwe voertuigen, maar ook op gebruikte modellen. Voor de rechtstreeks vergelijkbare modellen zal de grootste verandering duidelijk zijn in de absolute restwaarden. Het kan dan gaan om zeer jonge gebruikte modellen, demowagens of huurauto’s. Dit effect zal ook de oudere modellen bereiken, alleen dan in een langzamer tempo. “Het is nog steeds verstandiger om de transactieprijs te veranderen dan om hoge kortingen aan te bieden”, legt Engelskirchen uit.

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Zullen er genoeg e-brandstoffen zijn om de interne verbrandingsmotor te redden?

13 okt 2022

E-brandstoffen zouden de levensduur van de interne verbrandingsmotor kunnen verlengen en de technologie pertinent kunnen houden in een wereld die nood heeft een duurzamer vervoer....

De kansen keren – markt voor tweedehandsauto’s keldert, herstel in 2023?

12 sep 2022

Tijdens de pandemie boekten de Europese markten voor tweedehandsauto's forse winsten op prijzen die door het dak gingen. Maar de situatie is dit jaar veranderd...

Autobouwers doen mega-investeringen in de Europese productie van elektrische voertuigen

10 jul 2022

De overstap naar elektrische voertuigen vereist aanzienlijke investeringen van autobouwers om hun productievestigingen te moderniseren, klaar voor een geëlektrificeerd Europa. Dit soort uitgaven is cruciaal...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.

* Verplicht


Schrijf u in om de volgende e-mail te ontvangen:
Autovista24: Essentiële lectuur, data en informatie over auto's – een dagelijkse update van de nieuwe website Autovista24, dagelijks verzonden door Autovista Ltd, in het Engels

Wij gebruiken pixels in onze e-mails om na te gaan wanneer u de URL's in onze e-mails opent, doorstuurt of erop klikt. Dit helpt ons de prestaties en doeltreffendheid van onze e-mails te controleren en te meten. Wij combineren dit met de informatie die u hierboven verstrekt en uw surfgegevens, zodat wij onze marketing beter op u kunnen afstemmen en verbeteren en uw gebruikerservaring op onze website kunnen personaliseren. Door u in te schrijven, gaat u akkoord met het gebruik van uw data voor het verzenden van de geselecteerde e-mails en met het gebruik van trackingpixels. U kunt uw toestemming om onze e-mails en de bijbehorende tracking te ontvangen te allen tijde intrekken door deze link naar ons E-mail Preference Centre te volgen en uw voorkeuren bij te werken. Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens verwijzen wij naar het privacybeleid van de Autovista Groep en het privacybeleid van Eurotax.