Twee autogiganten vergroten het bereik van hun elektrische auto’s verder dan ooit. De ultra-efficiënte Mercedes-Benz Vision EQXX concept car voltooide onlangs een rit van 1202 km op één lading, van het Duitse Stuttgart naar het Britse Silverstone racecircuit.
Ondertussen wil BMW het bereik van zijn elektrische SUV, de iX, optrekken tot 965 km. Daarvoor sloot het bedrijf een overeenkomst met energieopslagbedrijf Our Next Energy (ONE). De Gemini-batterij met dubbele chemie van ONE vergroot niet alleen het bereik van de iX, maar helpt ook de afhankelijkheid van nikkel, kobalt, lithium en grafiet terug te schroeven.
Meer dan 1000 km op één lading
De Vision EQXX is erin geslaagd zijn eigen record van 1008 km op één lading, dat in april van dit jaar werd gevestigd, te overtreffen door van Stuttgart naar Cassis aan de Franse kust aan de Middellandse Zee te rijden. Tijdens zijn laatste roadtrip legde het onderzoeksvoertuig de lat hoger, namelijk op 1202 km, om zijn doeltreffendheid te bewijzen. Het elektrische voertuig op batterijen kon een gemiddeld verbruik van 8,3 kWh/100km halen, zelfs bij druk verkeer en hoge temperaturen van 30 graden.
Dit was absoluut te danken aan het thermisch beheersysteem, dat uiterst klein en licht is, omdat de elektrische aandrijving minimale afvalwarmte genereert. Luchtroosters, koelkleppen en pompen zorgden voor een efficiënte temperatuurbalans tegen minimale energiekosten. De Vision EQXX gebruikt een koelplaat in de vloer en de luchtstroom onder de batterij om koel te blijven.
“De Vision EQXX heeft nogmaals bewezen dat hij vlotjes meer dan 1000 km op één lading kan afleggen, deze keer onder heel andere omstandigheden”, vertelt Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group, chief technology officer en verantwoordelijk voor ontwikkeling en aankoop.
“Aangezien Mercedes-Benz volledig elektrisch wil gaan tegen 2030 – waar de markt dat toelaat – is het belangrijk om de wereld te tonen wat er daadwerkelijk kan worden bereikt door een combinatie van geavanceerde technologie, teamwerk en vastberadenheid”, voegde Schäfer eraan toe.
Het verleden ontmoet de toekomst
De rit van de elektrische auto over 1202 km was geen klein bier. Over de Duitse autobahn, over de Franse grens bij Straatsburg, door Noord-Frankrijk naar Calais, nam de Vision EQXX ook de Eurotunnel. Van daaruit reed de auto rond Londen, met een tussenstop bij het hoofkantoor van de Mercedes-Benz Grand Prix in Brackley. Daar stonden de Formule 1- en Formule E-experts te wachten die de aandrijflijn hielpen ontwikkelen.
Daarna ging het verder naar Silverstone, om Mercedes Formule E-wereldkampioen Nyck de Vries te ontmoeten. Hij reed 11 rondes over het circuit en gebruikte de laatste lading in de pitstraat. De racer maakte het het onderzoeksvoertuig niet makkelijk en haalde de maximumsnelheid van 140 km/u.
“Het was een echt plezier om met de Vision EQXX te rijden. Ik weet wat dit team kan en het was een hele eer om met zo’n geweldige auto op zo’n historisch circuit te rijden”, aldus De Vries, en hij voegde eraan toe: “En ik kan u vertellen dat het interieur beslist een stuk luxueuzer is dan de cockpit van een Formule E-auto.”
Hoewel de rit indrukwekkend was, bewijst de efficiëntie van de Vision EQXX wat er allemaal mogelijk is met een elektrisch voertuig op batterijen. Door twee dagen 14 en een half uur te rijden en een gemiddelde snelheid van 83 km/u te halen, geeft het ontwerp van de efficiënte elektrische auto een voorsmaakje van wat ooit mogelijk zou kunnen zijn voor modellen in de massaproductie.
Groter bereik en duurzaamheid
Als het gaat om elektrische auto’s die op en top gebruiksklaar zijn voor de consument, ging de iX van BMW in juli vorig jaar in productie in de fabriek in Dingolfing. Het officiële WLTP-bereik van de standaard xDrive 40 versie bedraagt 425 km. Met de hulp van ONE hoopt de autobouwer het bereik van de iX echter te vergroten tot 965 km. Met een prototype dat aan het eind van het jaar wordt verwacht, hoeven we niet zo heel lang meer te wachten.
“Wij hebben er vertrouwen in dat dit, gezien de economische levensvatbaarheid, commerciële mogelijkheden en strategieën kan creëren om de batterijtechnologieën van ONE te integreren in modellen van onze toekomstige elektrische productlijn” aldus Jürgen Hildinger, hoofd nieuwe technologieën & hoogspanningsopslag van BMW Group.
Maar het is niet alleen het bereik waarin de batterij van de ONE het model ten goede lijkt te komen. Omdat het belangrijk is om elektrische voertuigen op batterijen duurzaam te houden, vermindert de Gemini-technologie met dubbele chemie het lithiumgebruik met 20%, het grafietgebruik met 60% en de nood aan nikkel en kobalt.
“Naarmate het gebruik van elektrische voertuigen op batterijen toeneemt, leren bestuurders dat de prestaties van de batterij onder reële omstandigheden aanzienlijk kunnen afnemen. Veel voorkomende situaties zoals snelheid aanhouden op de snelweg, winterse temperaturen, beklimmingen, slepen, of een combinatie van alle vier, vormen een uitdaging voor elektrische voertuigen. We zijn van plan twee keer zoveel energie in de batterijen te stoppen, zodat elektrische voertuigen vlot lange afstanden kunnen afleggen in reële omstandigheden”, aldus Mujeeb Ijaz, oprichter en CEO van ONE.
Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.
Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.