Renault overweegt zijn activiteiten op het gebied van elektrische voertuigen af te splitsen van zijn activiteit in verbrandingsmotoren. Deze stap zou de onderneming kunnen helpen om haar concurrentiepositie te versterken.
De Franse fabrikant zei dat het mogelijkheden onderzoekt om een entiteit op te richten voor elektrische voertuigen en software in Frankrijk, die tegen 2023 10.000 werknemers zou kunnen tellen. Zijn activiteiten in verbrandings- en hybride motoren zouden worden gebundeld via de hoofdactiviteit buiten Frankrijk.
Renault koestert gedurfde ambities voor de elektromobiliteit in Europa en wil tegen het einde van het decennium – vijf jaar vóór de EU de voertuigen met een verbrandingsmotor wil uitfaseren – een 100% elektrisch merk voor personenauto’s zijn.
Elektrische activiteit en IPO
Om de overgang naar elektrische voertuigen te versnellen, heeft Renault “de strategische keuze gemaakt om de productie van de belangrijkste onderdelen van de waardeketen voor elektrische mobiliteit in Frankrijk te vestigen. Dit illustreert de vastberadenheid om hoogtechnologische activiteiten te ontwikkelen op markten met een groot potentieel en om zich te positioneren als marktleider op het gebied van elektrische auto’s in Europa.”
De afsplitsing van zijn elektrische activiteit zou een mogelijke beursnotering van de eenheid kunnen inhouden.
Een woordvoerder van Renault vertelde Autovista24 dat “alle opties op tafel liggen”, maar de autobouwer heeft nog niet besloten of de afsplitsing van zijn elektrische activiteiten een beursintroductie inhoudt. Meer details zullen worden bekendgemaakt op de marktdag van Renault in de herfst. De autobouwer bestudeert echter “alle zakelijke opties” als het gaat om een beursnotering, aldus de woordvoerder.
Activiteiten op het gebied van verbrandings- en hybride motoren
Terwijl de EU ernaar streeft om voertuigen met een verbrandingsmotor de komende tien jaar te bannen, zal er op andere internationale markten vraag blijven naar auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Renault overweegt dus zijn activiteiten op het gebied van verbrandings- en hybride motoren en transmissies buiten Frankrijk te bundelen binnen een specifieke entiteit.
“Renault Groep is ervan overtuigd dat hybride en plug-inhybridevoertuigen belangrijke langetermijnvooruitzichten en afzetmogelijkheden hebben in Europa en op de internationale markten, en dat de technologieën, zoals E-Tech, echte katalysatoren voor groei vormen”, aldus de autofabrikant. “Door zijn activiteiten en technologieën op het gebied van thermische en hybride motoren en transmissies te bundelen, wil de Renault Groep het potentieel van zijn technologieën kracht bij zetten, maar ook zijn steentje bijdragen tot de ontwikkeling van brandstoffen met een lage uitstoot.”
De fabrikant heeft fabrieken voor aandrijflijnen in Spanje, Portugal, Turkije, Roemenië, Brazilië, Chili en Argentinië. Net zoals de eenheid voor elektrische voertuigen, zou de afdeling voor hybride technologieën en verbrandingsmotoren tegen 2023 10.000 werknemers buiten Frankrijk tellen.
“Renaulution”
De plannen kaderen in het bredere strategische plan van het “Renaulution” strategisch plan van de autobouwer dat het bedrijf begin dit jaar aankondigde en dat een herziening inhoudt van zijn activiteiten op het gebied van verbrandingsmotoren en elektrische voertuigen. Volgens Renault zal dit de efficiëntie en de prestaties helpen optrekken, met als doel elke eenheid te ontwikkelen op basis van haar individuele sterktes.
Ford koestert soortgelijke plannen. De Amerikaanse autobouwer wil afzonderlijke eenheden voor elektrische voertuigen en verbrandingsmotoren creëren om te concurreren met elektrische spelers zoals Tesla en andere traditionele fabrikanten, die hun elektrificatiedoelstellingen ook optrekken. De beslissing van Renault om zijn afdeling elektrische voertuigen af te splitsen, kan het bedrijf helpen om de volledige waarde van zijn eenheid te ontsluiten en tegelijk de groei op de florerende elektrische markt een duwtje in de rug te geven.
Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.
Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.