De consensus is duidelijk: Europa heeft nood aan meer openbare oplaadpunten voor elektrische voertuigen om tegemoet te komen aan de stijgende verkoop van elektrische auto’s in de regio – en de oplaadinfrastructuur zal dit tempo moeten bijhouden. De European Automobile Manufacturers’ Association (Europese vereniging van autofabrikanten – ACEA) zette dit in perspectief: de EU moet 14.000 openbare oplaadpunten per week installeren om tegen 2030 de klimaatdoelstellingen voor elektrische voertuigen te halen. Momenteel worden per week slechts 2000 openbare oplaadpunten geïnstalleerd.
De automobielorganisatie maakt zich zorgen over de trage installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen en wil dat de EU-lidstaten meer investeren in oplaadinfrastructuur voor alle soorten elektrische voertuigen zoals auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen. Ze wees erop dat er in 2021 1,7 miljoen elektrische voertuigen verkocht, dat is tien keer zoveel vergeleken met de vorige vijf jaar.
De ontwikkeling van de oplaadinfrastructuur zal de tred moeten bijhouden met deze snelle toename van elektrische voertuigen. De ACEA verwees naar een analyse van McKinsey waaruit blijkt dat er tegen het einde van het decennium tot 6,8 miljoen plug-inlocaties nodig zijn om de CO2-uitstoot van personenauto’s in de EU met 55% terug te dringen. Dit cijfer is bijna twee keer zo hoog als wat de Europese Commissie voorstelt in haar voorstel voor een verordening inzake de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation – AFIR).
Informatiefiche infrastructuur voor alternatieve brandstoffen
Investeringen in oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen
“De overgang naar nul is een race op lange termijn,” zei ACEA-voorzitter en CEO van BMW Oliver Zipse. “De belangrijkste uitdaging is nu alle lidstaten ervan te overtuigen de uitrol van de nodige oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen sneller te laten verlopen. We moeten het voorstel van de AFIR zeker ambitieus afronden, zowel wat betreft het tijdschema als de doelstellingen voor elk EU-land.”
In een recent gepubliceerde onderzoekspaper stelt de ACEA dat er 280 miljard euro aan investeringen nodig is om de partucliere en openbare oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in Europa uit te breiden, waarbij de EU-landen ook een aanzienlijk deel van dat geld moeten investeren in de modernisering van het netwerk en hernieuwbare energie. In de paper worden de jaarlijkse kosten voor de openbare oplaadinfrastructuur alleen al geraamd op 8 miljard euro, waarbij ook rekening wordt gehouden met investeringen in 5G en snel internet.
Haar aanbeveling is dat een evenwicht tussen particuliere en openbare investeringen zou zorgen voor een snelle opbouw van de oplaadinfrastructuur in heel Europa, zeker voor openbaar opladen op straat. Dit is een must voor eigenaars van elektrische voertuigen zonder oplaadpunt thuis.
Masteroplaadplan
De ACEA timmerde aan een masteroplaadplan voor elektrische voertuigen in de EU, waarin oplaadinfrastructuur, energievoorziening en het netwerk worden bekeken. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de infrastructuur voor zware voertuigen. Volgens de paper zijn er tegen 2030 279.000 elektrische oplaadpunten voor vrachtwagens nodig, waarvan 84% in wagenpark-hubs.
Om de uitrol van de oplaadinfrastructuur sneller te laten verlopen, beveelt de ACEA aan om het goedkeuringsproces voor de infrastructuur te stroomlijnen, de coördinatieorganen van de EU en van de verschillende landen duidelijk te definiëren, slimme aanmoedigingsprogramma’s te implementeren, toegang tot financiering te bieden en een brede uitrol van slim opladen te garanderen.
“Een totale investering van ongeveer 1000 miljard euro tegen 2050 in oplaadinfrastructuur (openbaar en niet-openbaar), verbeteringen aan het netwerk en hernieuwbare energiebronnen zijn nodig om de transformatie naar elektrische mobiliteit op de weg in [de] EU te voltooien”, vermeldt de paper.
De publicatie van de paper komt op het juiste moment, aangezien de EU momenteel onderhandelt over het AFIR-voorstel, dat doelstellingen bepaalt voor de minimumcapaciteit en de maximumafstand tussen oplaad- en waterstofpunten langs het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T) waaraan de lidstaten moeten voldoen.
Net zoals de ACEA, stelde de International Council on Clean Transportation (Internationale Raad voor Schoon Vervoer –ICCT) recent vast dat er 80% meer oplaadcapaciteit nodig is dan de AFIR suggereert. De ICCT stelt geen uniforme aanpak voor om de oplaadinfrastructuur uit te rollen, maar stelt voor te focussen op locaties waar de oplaadpunten het meest nodig zijn, d.w.z. in landen waar meer elektrische voertuigen zullen rijden.
De onderzoekspaper van de ACEA heeft geen betrekking op oplaadpunten die nodig zijn in het VK, dat uit de EU stapte na de Brexit. De regering van het land kondigde onlangs plannen aan om haar oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit te breiden tot 300.000 oplaadpunten tegen 2030, wat neerkomt op ongeveer 668 eenheden per week.
Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.
Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.