Renault heeft een conceptvoertuig voorgesteld met een vernieuwende configuratie van de aandrijflijn. Dit kadert in een belangrijke transformatie van zijn autoverkoop.
De Scenic Vision conceptauto werd voorgesteld op de ChangeNOW-top in Parijs, en heeft een hybride mobiliteitssysteem, dat gebruikmaakt van zowel elektriciteit en waterstof voor een koolstofvrije verplaatsing. Terwijl de industrie nieuwe brandstofsystemen invoert en benzine en diesel dumpt, combineert de Scenic Vision conceptauto twee uitstootvrije aandrijftechnologieën om bestuurders nieuwe mogelijkheden te bieden.
De Franse autobouwer verlegt zijn focus van volume naar het creëren van economische, ecologische en sociale waarde. Als onderdeel van het Renaulution strategisch plan wil het bedrijf tegen 2040 in Europa en tegen 2050 wereldwijd koolstofneutraal zijn.
Waterstof en elektriciteit combineren
Momenteel hebben plug-inhybridevoertuigen een verbrandingsmotor in combinatie met een korte elektrische aandrijving. De Scenic Vision combineert echter een elektrisch voertuig-platform met een 16kW brandstofcel op waterstof. De technologie, Renault H2-Tech genaamd, is gebaseerd op range extenders of bereikvergroters die vaak in elektrische voertuigen zitten. In plaats van zelf voor aandrijving te zorgen, laadt de brandstofcel de batterij onderweg op. Hierdoor kan het voertuig een aanzienlijk lichtere batterij hebben, wat ook het bereik ten goede komt.
Hoewel dit een visie is voor het gamma personenwagens van Renault, investeert het bedrijf al in waterstoftechnologie via zijn dochteronderneming voor lichte bedrijfsvoertuigen Hyvia - een joint venture met Plug Power.
De autobouwer stelt dat vanaf 2030, wanneer het netwerk van waterstofstations in Frankrijk groot genoeg is, bestuurders zich tot 800 km zullen kunnen verplaatsen zonder te stoppen om de batterij op te laden. In plaats daarvan hoeven ze alleen de waterstoftank bij te vullen, wat ongeveer vijf minuten duurt. Dit zou de range extender met brandstofcel genoeg energie geven om de batterij onderweg op te laden voor een maximaal bereik, vóór de stekker van het voertuig in het stopcontact moet.
Een kleinere batterij betekent ook dat er minder materiaal nodig is om deze te maken. Daarom is de batterij in de Scenic Vision duurzamer dan die in andere voertuigen van Renault. Volgens de autobouwer heeft het concept een koolstofvoetafdruk die 75% kleiner is dan die van een elektrisch voertuig zoals de elektrische Megane E-Tech. De batterij is tot 60% minder koolstofintensief dan een gelijkwaardige batterij, dankzij het gebruik van korte circuits en koolstofarme mineralen, en koolstofarme energie om de batterij te assembleren en te produceren.
Waarom is waterstof belangrijk voor de auto-industrie?
Elektrische voertuigen zijn voor autobouwers momenteel de beste oplossing voor de massamarkt en voor automobilisten om de uitstootvrije doelen te halen. Het wordt echter steeds duidelijker dat ze niet voor iedereen geschikt zijn. Bereik, oplaadtijden, gewicht van de batterij en infrastructuurproblemen zijn enkele van de obstakels om dit breed in te voeren.
Waterstofaandrijving is veel minder ver gevorderd en is gestoeld op de ontwikkeling en productie van groene waterstof, die geproduceerd wordt met behulp van hernieuwbare energiebronnen. Toch zijn brandstofcellen lichter, en het tanken gaat sneller, net zoals bij een benzine- of dieselvoertuig.
Terwijl sommige autobouwers, zoals Toyota, de technologie omarmen en deze in personenwagens en bedrijfsvoertuigen ontwikkelen, richten andere zich uitsluitend op elektrische aandrijflijnen. Maar naarmate de auto-industrie streeft naar een nul-uitstoot, kan zij wellicht niet alleen vertrouwen op aandrijflijnen op basis van batterijen.
Duurzaam en toegankelijk voor iedereen
De Scenic Vision belichaamt de plannen van Renault voor de ontwikkeling van toekomstige voertuigen. Hij heeft een ecologisch geïnspireerd ontwerp en vernieuwingen die zich lieten inspireren door de kringloopeconomie, met meer dan 70% gerecycleerde materialen. Hij is ook 95% recycleerbaar, wat betekent dat de wagen van het begin tot het einde van zijn leven groen is.
Boordtechnologieën bieden een verbeterde veiligheid voor bestuurders en passagiers en verminderen het aantal ongevallen met 70%, aldus de fabrikant. Het ontwerp van het concept weerspiegelt ook de wens van het bedrijf om een unieke auto te creëren die toegankelijk en geschikt is voor iedereen. De afwezigheid van een pilaar tussen de deuren en een vlakke vloer vergemakkelijken het instappen voor personen met een beperkte mobiliteit.
“De Scenic Vision vertegenwoordigt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Renault Groep en voor het merk”, aldus Gilles Vidal, VP Renault Brand, Design. “Dit concept is een voorproefje van het design van de buitenkant van het nieuwe Scenic 100% elektrische model voor 2024 en de nieuwe designtaal van Renault. Het design van de binnenkant is een toekomstgerichte studie van toekomstige Renault-interieurs. De Scenic Vision biedt een reeks technologieën en innovaties met het oog op een duurzamere mobiliteit.”
Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.
Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.