News

Welk merk verkocht de meeste EV’s in Europa in 2024?

Autovista24 | 22 apr 2025

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Autovista24

De Europese elektrische voertuigen (EV) markt kwam in 2024 tot stilstand, na jaren van groei. Maar welke autofabrikant kwam als beste uit de bus in de regio, en is de kloof naar het leidende merk kleiner geworden? Autovista24-journalist Tom Hooker beoordeelt de gegevens.

In 2024 werden er volgens de nieuwste gegevens van EV Volumes meer dan 2,96 miljoen EV’s geregistreerd in Europa. Dit kwam neer op een daling van 1,8% ten opzichte van het voorgaande jaar en een verlies van 55.746 eenheden.

EV’s zagen echter groei in december, waarbij ze zich herstelden na een daling in november. De registraties verbeterden met 1,3%, met 298.457 leveringen. Dit was een toename van 3.713 eenheden in vergelijking met hetzelfde moment vorig jaar.

De maand zag het hoogste EV-volume sinds juni 2023. Dit betekende dat het maart versloeg voor de beste cijfers van het jaar.

Elektrische voertuigen op batterijen (BEV’s) waren goed voor het grootste deel van de EV-markt in 2024. Deze technologie had 67,7% van alle plug-in registraties, een stijging van 0,6 procentpunt (pp) ten opzichte van 2023.

Plug-in hybrides (PHEV’s) veroverden 32,3% van de markt in het volledige jaar, een daling ten opzichte van 32,9%. De aandrijflijn kende in 2024 een grotere daling in leveringen dan volledig elektrische voertuigen.

BEV’s hadden in december een aandeel van 69,5% in de plug-in volumes, een daling van 0,7pp vergeleken met een jaar geleden. PHEV’s maakten 30,5% uit van het totaal aantal registraties in de maand, een stijging ten opzichte van 29,8%.


Wie stond aan de top van de Europese EV-markt?

Tesla stond voor het derde jaar op rij aan de top van de Europese EV-markt, met de Model Y en Model 3 die aan het eind van 2024 de plug-in markt van het continent leidden. De fabrikant bereikte 328.036 leveringen van januari tot december, meer dan 35.000 eenheden voor op de nummer twee.

Deze cijfers vertegenwoordigen echter een daling van 10,4% ten opzichte van de prestaties in 2023. De autofabrikant maakte 11,1% uit van de totale plug-in markt, een daling van 1pp vergeleken met het voorgaande jaar.


Leidende merken op basis van EV-verkopen in Europa

BMW behaalde de tweede plaats, waarmee het zijn resultaat van 2023 evenaarde. Dit was te danken aan 292.407 registraties, wat een stijging van 10,7% of 28.156 eenheden ten opzichte van het voorgaande jaar vertegenwoordigt. Het markeerde ook het hoogste aantal Europese EV’s ooit voor het merk, geholpen door de iX1 BEV en X1 PHEV. BMW-modellen waren goed voor 9,9% van de leveringen, een stijging van 8,7% in 2023.

De derde plaats ging naar Mercedes-Benz, die zijn vierde plaats in 2023 verbeterde. Het merk registreerde een recordaantal van 258.677 registraties. Dit kwam neer op een groei van 10% en een toename van 23.515 eenheden vergeleken met de vorige rapportageperiode.

De verbetering werd gedreven door modellen zoals de Mercedes-Benz GLC, die de derde plaats veroverde in de PHEV-ranking van de regio. Dit gaf het merk een aandeel van 8,7% van het totale volume, een verbetering van 0,9pp.

Volvo eindigde 2024 op de vierde plaats, een aanzienlijke vooruitgang ten opzichte van de zesde plaats in 2023. De EX30 BEV van het merk presteerde goed, terwijl de XC60 de PHEV-markt leidde. De SUV werd ook vergezeld door de XC90 in de top 10.

De fabrikant bereikte een recordaantal van 239.255 leveringen, een stijging van 42% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit was de grootste procentuele groei die in de top 10 werd geregistreerd en betekende dat er 70.745 extra modellen werden geregistreerd. De fabrikant had een aandeel van 8,1% in 2024, ten opzichte van 5,6%.


VW valt uit de gratie in Europa

Op de vijfde plaats kwam Volkswagen (VW), dat van de derde plaats in het voorgaande jaar zakte. De autofabrikant kreeg te maken met een daling van 6,7% in het volume, met 229.836 leveringen. Dit was een verlies van 16.546 eenheden vergeleken met het voorgaande jaar. Het marktaandeel van VW daalde van 8,2% naar 7,8% in 2024.

Audi eindigde op de zesde plaats. De EV-registraties voor het merk daalden met 0,8% tot 172.665 eenheden, wat betekende dat het één positie zakte vergeleken met 2023. Dit is ondanks de sterke prestaties van de Q4 e-Tron. Het marktaandeel van de autofabrikant bleef stabiel op 5,8% ten opzichte van 2023.

De zevende plaats werd ingenomen door Kia, met 118.264 leveringen. Ondanks het evenaren van de plaatsing van 2023, was dit een daling van 13% in volume vergeleken met het voorgaande jaar. Dit kwam neer op een verschil van 17.720 eenheden. Het merk veroverde 4% van de EV-markt, een daling van 0,5pp.

Peugeot eindigde op de achtste plaats, ook gelijk aan zijn prestaties van het voorgaande jaar. Echter, het totaal van 115.771 registraties was een daling van 10,9% en 14.174 eenheden vergeleken met vorig jaar. De fabrikant had 3,9% van de leveringen, een daling ten opzichte van 4,3%.

In de negende plaats steeg Skoda twee plaatsen ten opzichte van het resultaat van 2023. De autofabrikant zag de volumes met 4,1% stijgen ten opzichte van de vorige rapportageperiode, met 101.629 leveringen. Dit werd grotendeels aangedreven door de Enyaq BEV, die goed was voor 78% van het totale aantal. Skoda-modellen hadden een marktaandeel van 3,4% in de plug-in markt, een stijging van 0,2 procentpunt.

Hyundai voltooide de top 10 en handhaafde zijn positie van 2023. Toch noteerde het merk een daling van 14,6% in het aantal registraties, met 94.258 eenheden. Dit was een verlies van 16.053 eenheden ten opzichte van 2023. Het merk behaalde een marktaandeel van 3,2%, een daling van 3,7%.


Tesla-leveringen groeien in Europa

Tesla was de bestverkochte EV-fabrikant in december, aangezien het zijn gebruikelijke piek in leveringen aan het einde van het kwartaal ervaarde. Het was voor het laatst de marktleider in september 2024. Het merk bereikte 44.257 registraties in de maand, een groei van 13,2% vergeleken met hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

De twee populairste BEV’s van Tesla, de Model Y en Model 3, zagen verbeterde volumes in december. Dit gaf Tesla een comfortabele voorsprong op de concurrentie, met 16.592 eenheden meer dan de nummer twee. De autofabrikant had een marktaandeel van 14,8% in de plug-in markt, een stijging van 1,5 procentpunt ten opzichte van december 2023.


Leidende merken op basis van EV-verkopen in Europa

BMW zakte naar de tweede plaats nadat het in november nog marktleider was. Het leverde 27.665 voertuigen af in de verslagmaand, een daling van 16,2% ten opzichte van een jaar eerder. Toch was december de op één na beste maand van het jaar voor BMW qua volume, met goede prestaties van de X1 en X5 PHEV’s. Het merk was goed voor 9,3% van de registraties, een daling ten opzichte van 11,2%.

VW behaalde de derde plaats, met 26.397 leveringen. Dit betekende een jaar-op-jaar groei van 17,3% en markeerde de vierde maand op rij met ongeveer 26.000 registraties. Opvallend was de toegenomen vraag naar de ID.7 BEV en de Tiguan PHEV. De fabrikant had een marktaandeel van 8,8%, een stijging van 1,2 procentpunt.

Daarna volgde Mercedes-Benz, met 24.528 leveringen, een stijging van 4,6% ten opzichte van twaalf maanden eerder. December was de maand met het hoogste volume voor het merk sinds maart 2024, mede dankzij positieve cijfers van de GLC PHEV. Mercedes-Benz had een aandeel van 8,2% in het totale aantal EV’s, een stijging ten opzichte van 8%.

Volvo eindigde in december op de vijfde plaats, dankzij het hoogste maandvolume sinds juni 2024. Het merk registreerde 21.194 voertuigen, een stijging van 28,1% op jaarbasis. Dit betekende een toename van 4.645 eenheden, met goede groei van de XC60 en XC90 PHEV’s. Volvo-modellen vertegenwoordigden 7,1% van de plug-in markt, een verbetering van 1,5 procentpunt.


Europese merken dalen

Audi behaalde de zesde plaats met 13.646 leveringen. Dit kwam neer op een daling van 17,6% ten opzichte van twaalf maanden geleden, ondanks groei van de Q4 e-Tron BEV. Het marktaandeel van 4,6% lag lager dan de 5,6% van vorig jaar.

Renault zag het volume in december met 62,5% stijgen, dankzij een sterke maand voor de Renault 5. De autofabrikant registreerde 13.285 voertuigen, een stijging van 62,5% of 5.112 eenheden op jaarbasis. Dit was het hoogste maandtotaal sinds december 2022. Het merk was goed voor 4,5% van de leveringen, een stijging van 1,7 procentpunt.

Cupra sloot de maand af op de achtste plaats, met 10.394 registraties. Dit was een daling van 6% ten opzichte van december 2023, doordat de volumes van de Formentor PHEV onder druk stonden. Toch was december de maand met de meeste leveringen voor Cupra in 2024. Het merk was goed voor 3,5% van het totaal, een daling van 0,3 procentpunt.

Skoda eindigde op de negende plaats, met 10.285 registraties – slechts 109 minder dan Cupra. Dit betekende een daling van 0,8% op jaarbasis en was de laagste maandelijkse volume sinds augustus 2024. De Enyaq BEV, die het grootste deel van Skoda’s plug-in leveringen uitmaakt, had het moeilijk in december. De fabrikant behaalde een marktaandeel van 3,4%, een daling ten opzichte van 3,5%.

Hyundai eindigde op de tiende plaats, met 8.463 registraties. Dit kwam neer op een daling van 6% ten opzichte van december 2023. De autofabrikant had een marktaandeel van 2,8% op de EV-markt, een afname van 0,3 procentpunt.


Deze inhoud wordt u aangeboden door Autovista24.

Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Hebben de voorlopige tarieven de verwachtingen voor EV’s in Europa verlaagd?

03 sep 2024

Hoe hebben de voorlopige tarieven op Chinese batterij-elektrische voertuigen (BEV's) de voorspellingen voor Europese elektrische voertuigen (EV) beïnvloed? Autovista24-redacteur Tom Geggus spreekt met Neil King,...

Welke Chinese automerken zullen slagen in Europa?

20 jun 2024

Chinese automerken richten zich op Europa om hun activiteiten uit te breiden. Dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, bekijkt welke van deze nieuwe merken...

Wat belooft de toekomst voor EV-accu’s?

27 sep 2023

Nu bestuurders overstappen van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen (EV's), groeien de verwachtingen voor geavanceerdere technologie. De huidige accu's voldoen voor veel pioniergebruikers, maar er is...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.