Toen Tesla aankondigde dat het de catalogusprijs van haar modellen wereldwijd zou verlagen, veroorzaakte dat een aanzienlijke reactie van de industrie. Tom Geggus, adjunct-redacteur bij Autovista24 onderzoekt de mogelijke effecten samen met dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, en Andreas Geilenbruegge, hoofd waarderingen en inzichten bij Schwacke (deel van Autovista Group).
Samenvatting
Er zijn verschillende redenen waarom fabrikanten de prijzen van elektrische voertuigen op accu’s (BEV’s) zouden kunnen verlagen. Ten eerste blijft hun marktaandeel stijgen.µ Het aantal ingeschreven BEV’s haalde in 2022 de dieselmodellen in, met een Europees marktaandeel van respectievelijk 14% en 14,5%.
Deze cijfers zijn grotendeels te danken aan de early adopters die in de technologie investeerden. Maar er zal zeker een kantelpunt worden bereikt wanneer alle early adopters hun BEV hebben gekocht en de massamarkt moet volgen. Omdat de rentes aan het stijgen zijn, is het logisch dat ervoor moet worden gezorgd dat BEV’s aantrekkelijk zijn voor een groter aantal consumenten met een lager prijskaartje.
Veel media signaleerden het begin van een prijzenoorlog na de aankondiging van Tesla. Niet lang na die aankondiging verlaagde Ford de prijs van de Mustang Mach-E in de VS. Niet alle autofabrikanten waren het hier echter mee eens. Oliver Blume, CEO van Volkswagen (VW) Group, weigerde zich in de strijd te mengen.
Ondertussen doen nieuwe merken uit Azië hun intrede op de Europese markten, met betaalbare voertuigen en geavanceerde technologieën. Dit kan er ook toe leiden dat gevestigde merken hun catalogusprijzen gaan aanpassen. Maar deze bedrijven zullen ook rekening moeten houden met hun merkimago wanneer ze de prijzen verlagen. Als autofabrikanten aan de hand van nieuwe prijsstrategieën willen overstappen van het topsegment naar de massamarkt, dan zal de publieke perceptie veranderen.
De aangepaste catalogusprijzen zullen niet alleen een invloed hebben op nieuwe voertuigen, maar ook op gebruikte modellen. Voor de rechtstreeks vergelijkbare modellen zal de grootste verandering duidelijk zijn in de absolute restwaarden. Het kan dan gaan om zeer jonge gebruikte modellen, demowagens of huurauto’s. Dit effect zal ook de oudere modellen bereiken, alleen dan in een langzamer tempo. “Het is nog steeds verstandiger om de transactieprijs te veranderen dan om hoge kortingen aan te bieden”, legt Engelskirchen uit.
Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.
Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.
