News

Hoe verandert de retail van tweedehandsvoertuigen?

Autovista24 | 29 jul 2025

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Autovista24

Druk op de restwaarde (RV), opkomende Chinese merken, stijgende winstgevendheid en het belang van de verkoop van batterij-elektrische voertuigen (BEV). Autovista24-journalist Tom Hooker analyseert hoe en waarom het landschap van de tweedehandsvoertuigenretail verandert.

Brancheverenigingen, auto-experts en vertegenwoordigers van autofabrikanten kwamen samen in Frankfurt voor de Used Vehicle Retail Summit.
Tijdens het evenement kwamen diverse onderwerpen rond de tweedehandsautomarkt aan bod, waaronder de huidige RV-trends, het opbouwen van consumentenvertrouwen en de verkoop van BEV’s.


Restwaardetrends in Europa

Christian Schneider, contentdirecteur bij EV Volumes, legde uit hoe RV’s de afgelopen jaren in Europa zijn veranderd. ‘Tijdens de pandemie, door alle tekorten in de toeleveringsketen, waren veel mensen blij dat de RV’s de pan uit rezen,’ legde hij uit.

‘Maar in de afgelopen twee jaar hebben we gezien dat RV’s in bijna alle Europese landen en bij alle aandrijvingsvormen dalen. Ze keren lichtjes terug naar het niveau van vóór de pandemie, maar we zien nog steeds RV’s in verschillende delen van Europa die hoger liggen dan voor de pandemie.’

Europese restwaardetrends

Waarden als percentage van de nieuwwagencatalogusprijs na 36 maanden/60.000 km tussen mei 2024 en mei 2025

‘We zien dat vraag en aanbod zich op dit moment iets meer in balans brengen. We zien ook dat er veel economische druk is en dat economieën het moeilijk hebben. Dat heeft natuurlijk een impact op de restwaarden. Voor 2025 en 2026 verwachten we niet dat de druk op de restwaarden zal verminderen,’ aldus Schneider.

Stijgende prijzen

Hij merkte ook op welke impact de Amerikaanse tarieven kunnen hebben op de Europese tweedehandsautomarkt. ‘Wat we verwachten, is dat als de 25% autotarieven na juli blijven gelden, de prijzen voor Europese auto’s in de VS zullen stijgen. Dat betekent ook dat het exportvolume van Europese auto’s naar de VS zal afnemen.’

Christian Schneider, contentdirecteur bij EV Volumes

‘Maar voor OEM’s geldt dat zij auto’s produceren die ergens verkocht moeten worden. Dat betekent dat je in Europa de komende maanden, en misschien zelfs jaren, een stijging van het volume bij onze Europese merken zult zien. Dit is niet zo’n groot probleem voor elektrische voertuigen (EV’s), omdat de elektrificatie in de VS nog niet ver gevorderd is.’

Hij benadrukte dat de grotere impact zal zijn op voertuigen met een verbrandingsmotor (ICE). Over het geheel genomen, als de hogere Amerikaanse tarieven na juli blijven gelden, zal er een extra risico voor de restwaarden (RV’s) ontstaan. EV Volumes ziet ook een toenemend aantal verkopen van gebruikte BEV’s. Toch dalen de restwaarden sneller dan de markt als geheel.

Dit komt doordat er meer BEV’s op de markt komen dan voorheen. Het grootste deel van dit volume komt echter niet van particuliere kopers, maar wordt via vlootkanalen gedreven.

Bovendien worden veel van de stimuleringsmaatregelen in Europese landen alleen aangeboden op de markt voor nieuwe wagens. Deze factoren zorgen voor een kunstmatige overaanbod op de tweedehandsautomarkt.

De groeiende invloed van China

De volumes van Chinese BEV’s zullen naar verwachting de komende jaren blijven groeien in Europa. Autofabrikanten uit China hadden in 2024 een marktaandeel van 7% in de Europese markt voor nieuwe wagens. EV Volumes verwacht dat dit dit jaar zal groeien naar 10%.

Toch blijven de restwaarden van deze modellen achter bij die van BEV’s uit andere regio’s. ‘In Duitsland presteren Chinese merken negen procentpunten (pp) lager dan gevestigde Aziatische, Europese of Amerikaanse merken,’ benadrukte Schneider.

Christian Schneider, contentdirecteur bij EV Volumes

‘Maar we zagen na verloop van tijd dat dit verschil kleiner wordt. Ongeveer een jaar geleden was er nog een verschil van ongeveer 14 tot 15 procentpunten tussen de merken. Ze dichten dus de kloof, maar we zien nog steeds dat de merkreputatie veel tijd kost om op te bouwen, vooral bij kopers van tweedehandswagens.’

In Spanje is deze kloof kleiner, omdat de binnenlandse merken daar minder sterk zijn dan in Duitsland.

Tweedehandswagenverkoop

Met de restwaarden van BEV’s die het over het algemeen moeilijker hebben in vergelijking met andere aandrijvingen, en het toenemende aantal volledig elektrische modellen op de tweedehandsmarkt, rijst de vraag: hoe kunnen dealers overleven?

Zoals AECDR-secretaris-generaal Friedrich Trosse uitlegde, is een effectievere strategie voor dealers en communicatie nodig om tweedehandskopers betrokken te houden.

‘De tweedehandsmarkt zal het segment voor lage inkomens worden voor BEV’s, omdat we nooit meer zoiets als een Volkswagen Kever gaan krijgen die betaalbaar is en moderne technologie heeft,’ aldus zijn commentaar.

Voor dealers wordt het ook steeds belangrijker om hun algemene strategie voor de tweedehandsmarkt te plannen, vooral in vergelijking met hun nieuwwagenverkoop.

Van links naar rechts: Johan Verbois, medeoprichter van MA5 Used Vehicle Consulting Group. Friedrich Trosse, secretaris-generaal van AECDR. Luis-Maria Perez-Serano, voorzitter van de raad van bestuur van CARA. Rodrigo Ferreira da Silva, vicevoorzitter en voorzitter van CECRA.

‘Ik denk dat tweedehandswagens voor retailers en dealers een geweldige kans zijn. In sommige volwassen markten is de tweedehandswagenhandel zelfs twee keer zo groot als de markt voor nieuwe wagens,’ lichtte CARA-voorzitter Luis-Maria Perez-Serano toe.

‘Je kunt meer geld verdienen en hogere marges behalen. Veel retailers verdienen nu meer aan tweedehandswagens dan aan nieuwe wagens. Wat misschien nog belangrijker is, is dat tweedehandswagens essentieel zijn voor klantbehoud. Ze spelen een grote rol als eerste instapmogelijkheid voor kopers,’ zei hij.

Serano voegde eraan toe dat de tweedehandsmarkt een complexe business is. Een goed digitaal platform is essentieel voor dealers, en hij gelooft dat er meer gedaan kan worden om de digitale klantreis makkelijker te maken. Dit omvat bijvoorbeeld het online tonen van EV-batterijcontroles.

Serano sprak ook over grensoverschrijdende verkopen in Europa, en hoewel de EU als één economische markt wordt beschouwd, geldt dat nog niet voor de tweedehandswagenmarkt. Het verbeteren van de faciliteiten voor deze verkopen kan echter kansen creëren voor retailers die hun omzet kunnen maximaliseren door voertuigen naar andere landen te verplaatsen.

Daarnaast gaf hij aan dat er nog veel werk is op het gebied van opleiding en training van personeel in de tweedehandswagenverkoop en remarketing.

Gemiste kansen in retail

‘Ik zie nog steeds veel gemiste kansen in elk land. Ik weet dat de meeste markten geëvolueerd zijn naar een meer evenwichtige verhouding tussen nieuwe en tweedehandswagens, maar de winstgevendheid ligt niet meer bij nieuwe wagens zoals dat in de afgelopen jaren het geval was,’ legde Rodrigo Ferreira da Silva, vicevoorzitter en voorzitter van CECRA, uit.

Hij benadrukte ook het belang van toegang voor klanten tot nauwkeurige voertuiggegevens. Hij pleitte voor de invoering van een ‘car pass’ op Europees niveau.

Dit is een voertuigdiagnostisch rapport dat bij verkoop een certificaat aan kopers levert, waarmee de juistheid van de kilometerstand wordt gegarandeerd. Het is ontwikkeld om fraude met kilometertellers op de tweedehandswagenmarkt tegen te gaan. De dienst wordt momenteel echter alleen aangeboden in België en Nederland.


De inhoud wordt u aangeboden door Autovista24.

Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Hebben de voorlopige tarieven de verwachtingen voor EV’s in Europa verlaagd?

03 sep 2024

Hoe hebben de voorlopige tarieven op Chinese batterij-elektrische voertuigen (BEV's) de voorspellingen voor Europese elektrische voertuigen (EV) beïnvloed? Autovista24-redacteur Tom Geggus spreekt met Neil King,...

Welke Chinese automerken zullen slagen in Europa?

20 jun 2024

Chinese automerken richten zich op Europa om hun activiteiten uit te breiden. Dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, bekijkt welke van deze nieuwe merken...

Wat belooft de toekomst voor EV-accu’s?

27 sep 2023

Nu bestuurders overstappen van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen (EV's), groeien de verwachtingen voor geavanceerdere technologie. De huidige accu's voldoen voor veel pioniergebruikers, maar er is...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.