Zes voordelen bij het bewaken van de restwaarde

Van effectief risicobeheer tot het optimaliseren van de commerciële prestaties van nieuwe modellen, het bewaken van de restwaarde levert een groot aantal voordelen op voor elke speler in de autobranche.

Voordelen van het bewaken van de restwaarde

1. Maak auto- en bedrijfswagenmodellen aantrekkelijk voor zakelijke en particuliere klanten

Inzicht in de factoren die de restwaarde beïnvloeden, kan u helpen om een nieuw model beter te positioneren op de markt.

U krijgt een beter inzicht in wat uw concurrenten doen waardoor u zich makkelijker kunt onderscheiden. En u zal gewapend zijn met onderbouwde gegevens om uw wagenparkklanten aan te tonen waarom uw model superieur is aan dat van de concurrentie.

2. Begrijp de effecten van verschillende specificaties op de restwaarde

Verschillende automerken en -modellen worden afgeschreven tegen verschillende tarieven en de restwaarde wordt bovendien beïnvloed door een hele reeks andere factoren, zoals de uitrustingsspecificaties, onderhoudsschema’s enz. Met onze tool kunt u zien welke invloed het toevoegen van verschillende kenmerken aan een voertuigspecificatie heeft op de restwaarde.

Voor OEM’s biedt dit waardevolle inzichten in de manier waarop zij voertuigen moeten omschrijven om ze zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor kopers van wagenparken en dealers. En het stelt wagenparkbeheerders in staat om voertuigen met de juiste specificaties te kopen om hun verkoopwaarde te maximaliseren.

3. Formuleer een prijsstrategie

Met de gedetailleerde marktinformatie die onze tool voor restwaarde biedt kunnen autofabrikanten en wederverkopers hun voertuigen echt concurrerend prijzen.

OEM’s kunnen bepalen met welke specificaties voertuigen moeten worden uitgerust om hun rivalen in hun klasse te overtreffen en dealers kunnen scherpere prijzen aanbieden waardoor de behoefte aan kortingen in een later stadium afneemt.

4. Koop de juiste mix van voertuigen aan voor uw wagenpark

Onze tool voor restwaarde helpt wagenparkbeheerders inzicht te krijgen in de totale levensduur van de voertuigen die zij inkopen.

Door precies te weten hoeveel waarde zij waarschijnlijk zullen bereiken op het moment dat de vloot wordt opgeheven, kan een inkoper van een wagenpark voertuigen kopen die hem de meeste waarde voor zijn budget opleveren en die ook de werknemers van zijn bedrijf tevreden stellen.

Door het bedrijf geld te besparen en/of door voertuigen met hogere specificaties of hogere kwaliteit te kopen dan verwacht, verhoogt de wagenparkbeheerder natuurlijk ook zijn eigen waarde in de ogen van zijn werkgever.

5. Bepaal wanneer u de vloot moet opheffen – en waar

Veel wagenparkbeheerders in meerdere markten kunnen profiteren van betere remarketingopbrengsten voor hun wagenpark in het ene land door hun wagenpark te verwijderen op een andere locatie in plaats van op hun thuismarkt. Onze gegevens kunnen bedrijven helpen voorkomen dat zij dergelijke kansen mislopen.

Neem bijvoorbeeld Fleet Company X, die momenteel het grootste deel van haar Spaanse vloot in Duitsland ontleent omdat zij daar een hoger rendement kan behalen. Maar in werkelijkheid toont onze tool aan dat als zij bepaalde segmenten van hun vloot in Frankrijk zouden laten afvloeien, zij ongeveer 5% hoger rendement zouden behalen.

Fleet Company X verwijdert 10.000 eenheden per jaar met een gemiddelde restwaarde van 15.000 euro per eenheid. Maar als ze slechts 15% van hun vloot in Frankrijk van de hand zouden doen (tegen een extra restwaarde van 750 euro per eenheid), zouden ze 1.125.000 euro per jaar extra kunnen verdienen.

Tools voor restwaarde

Met een investering van € 145.000 in Frankrijk zou het bedrijf een rendement van € 7,75 maken op elke uitgegeven euro. Dat is een zeer aanzienlijk rendement van 676%.

Om te bepalen wanneer de vloot moet worden opgeheven, helpt onze tool om risico’s bij remarketing te identificeren door trendinformatie op te volgen en hun portefeuille dienovereenkomstig aan te passen.

Als uit de gegevens bijvoorbeeld blijkt dat de markt voor dieselvoertuigen elk jaar met een bepaald percentage afneemt, kunt u de verliezen beperken door het aandeel dieselvoertuigen in uw portefeuille te verminderen en in plaats daarvan over te schakelen op benzine of een ander brandstoftype.

6. Risicobeheer

Inzicht in restwaarde is essentieel om de risico’s voor elke speler in de toeleveringsketen van auto’s te begrijpen.

Een gedetailleerd inzicht in de waarde van het wagenpark van een bedrijf kan u als investeerder of managementteam dat een bedrijf wil overnemen, helpen een realistischer standpunt in te nemen over dat bedrijfsmiddel.

OEM’s kunnen de informatie van de restwaarde gebruiken om dealers aan te moedigen hun prijzen competitiever te maken in het voordeel van elke speler, in plaats van hun toevlucht te nemen tot kortingen en zo de marktwaarde te verlagen.

Een succesvolle autodealer worden

Wagenparkbeheerders kunnen onze tool gebruiken om voortdurend de restwaarde te controleren voor elk voertuig dat zij onderhouden, zodat zij niet te veel betalen en de waarden gedurende de levensduur van het wagenpark kunnen aanpassen. Door de waarde van het wagenpark regelmatig te volgen en opnieuw te voorspellen, kunnen zij het huidige en toekomstige risico beheren.

Met een dieper, meer gedetailleerd inzicht in de restwaarde van een voertuig kunnen financieringsmaatschappijen hun klanten de best mogelijke financiering aanbieden en er tegelijkertijd voor zorgen dat hun risico is gedekt. Bovendien kunnen financieringsmaatschappijen die aan de FSA moeten rapporteren hoeveel risico er in hun portefeuille zit, de restwaarde gebruiken om hun risicostrategie te rechtvaardigen.

Hoe wij u kunnen helpen restwaarden te bewaken

Residual Value Monitor is de ideale tool die u helpt betere beslissingen te nemen over uw voorraad in uw hele wagenpark.

Ontdek Residual Value Monitor