News

Wat zijn de best verkochte EV-merken in Europa?

Autovista24 | 10 okt 2025

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Autovista24

De Europese markt voor elektrische voertuigen (EV) kende in de eerste zes maanden van 2025 een heropleving. Maar welke merken hebben van deze groei kunnen profiteren? Autovista24-journalist Tom Hooker bekijkt de cijfers van EV Volumes.

De verkoop van EV’s bleef in het tweede kwartaal van 2025 in Europa stijgen, volgens gegevens van EV Volumes. In totaal werden van april tot juni 948.203 plug-ins aan klanten geleverd, wat neerkomt op een jaar-op-jaar groei van 27,4%.

In de eerste helft van 2025 groeiden de EV-leveringen met 23,8% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden 1.796.162 EV’s verkocht, wat een toename van 345.691 eenheden betekent.

Plug-in hybrides (PHEV’s) vergrootten hun aandeel op de EV-markt in het tweede kwartaal. De technologie was goed voor 34,4% van de leveringen, een stijging van 2,8 procentpunt (pp) ten opzichte van vorig jaar. Dit betekende dat volledig elektrische voertuigen (BEV’s) 65,6% van de verkopen uitmaakten.

Aandelen van BEV’s en PHEV’s op de Europese EV-markt

januari tot juni 2025 en 2024

In de eerste helft van 2025 groeide het aandeel van BEV’s binnen de EV-markt echter met 0,6 procentpunt tot een dominant 66,9%. PHEV’s maakten daardoor 33,1% van het totaal aantal leveringen uit.

Duitsland loopt voorop in Europa

Duitsland registreerde van januari tot juni de meeste EV-verkopen in Europa. Het land was goed voor 21,5% van alle plug-inverkopen in de regio, een stijging van 2,7 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Het VK noteerde ook hoge volumes, goed voor 18,5% van het Europese EV-totaal, een toename ten opzichte van het eerdere aandeel van 17,2%.

Voornaamste Europese EV-markten naar aandeel per land

januari tot juni 2025 en 2024

Frankrijk stond op de derde plaats, goed voor 11,2% van de totale leveringen. Dit was echter een aanzienlijke daling van 5,1 procentpunt vergeleken met de eerste helft van 2024. Spanje volgde op enige afstand op de vierde plaats met 5,9%, een positieve ontwikkeling ten opzichte van het eerdere marktaandeel van 3,9%.

Nederland noteerde in de eerste helft het vijfde hoogste aantal EV-verkopen. Het aandeel van 5,6% lag 0,3 procentpunt lager dan in dezelfde periode in 2024.

VW’s indrukwekkende EV-overwinning

Volkswagen (VW) leidde zes maanden na de start van 2025 de Europese EV-markt. Het marktaandeel steeg van 6,5% in dezelfde periode van 2024 naar 11,4% dit jaar.

Voornaamste merken naar aandeel op de Europese EV-markt

januari tot juni 2025

Dit was te danken aan het feit dat het merk zijn leveringen meer dan verdubbelde. In totaal werden 204.805 eenheden aan klanten geleverd, een stijging van 115,8% ten opzichte van vorig jaar. Het Duitse merk was ook de bestverkochte autofabrikant in het tweede kwartaal.

VW heeft succes geboekt in zowel de BEV- als de PHEV-markten. Drie van zijn ID.-modellen stonden in de top 10 van volledig elektrische voertuigen in Europa van januari tot juni, goed voor 56,5% van de EV-verkopen van de autofabrikant. Ondertussen leidde de Tiguan SUV van VW de PHEV-markt in de regio.

De indrukwekkende prestaties van VW gingen ten koste van zijn twee binnenlandse rivalen, BMW en Mercedes-Benz.

BMW bleef weliswaar op de tweede plaats staan, maar het marktaandeel daalde met 0,7 procentpunt tot 9,2%. Dit ondanks een verkoopstijging van 15,1%, wat neerkomt op 164.976 eenheden. Het merk noteerde een solide prestatie in het tweede kwartaal, met een volumegroei van 17,3%.

De iX1 BEV was de bestverkochte EV van de fabrikant en vertegenwoordigde 18,8% van het totale aandeel in de regio. De i4 BEV en X1 PHEV droegen ook aanzienlijk bij aan de volumes, met respectievelijk 14,2% en 12%.

Mercedes-Benz daarentegen leed een volumedaal van 3,5%. Het totaal van 121.986 eenheden kwam neer op een aandeel van 6,8%, tegenover 8,7% eerder. Deze daling werd veroorzaakt door een verkoopterugval van 8,1% in het eerste kwartaal. Het merk herstelde zich echter van april tot juni en realiseerde een groei van 1,5%.

De twee bestverkochte EV’s van de fabrikant waren de volledig elektrische EQA en EQB, die respectievelijk 16,9% en 14,1% van de Europese EV-verkopen van Mercedes-Benz uitmaakten. Ook de GLC PHEV registreerde aanzienlijke leveringen, goed voor 12,9% van de EV-verkopen van het merk.

Contrasterende EV-prestaties

Tesla eindigde in de eerste helft van 2025 op de vierde plaats. Het Amerikaanse merk leed een verkoopdaling van 33,4% ten opzichte van vorig jaar, met 109.985 leveringen. Veel parallellen zijn te trekken tussen dit resultaat en het herstel van VW.

In de eerste helft van 2025 had Tesla een aandeel van 6,1% op de Europese EV-markt. Dit lag 0,4 procentpunt onder het aandeel van VW op hetzelfde moment vorig jaar. In de eerste helft van 2024 leidde Tesla de markt nog, met 11,4% van de regionale EV-verkopen – hetzelfde aandeel dat VW nu beheerst.

De vijfde plaats was voor Volvo, dat moeite heeft om zijn prestaties van 2024 te evenaren. In de eerste helft van 2025 daalden de volumes met 17,2% tot 102.533 eenheden, terwijl het marktaandeel daalde met 2,8 procentpunt tot 5,7%. De Zweedse autofabrikant zag in het tweede kwartaal een nog scherpere daling van 20,9%, waardoor het op de zevende plaats uitkwam.

Daarentegen beleeft Audi een positiever 2025. Het merk stond slechts 2.519 eenheden verwijderd van de top vijf, dankzij een verbetering van 6,3% in leveringen over de eerste zes maanden van het jaar.

De 100.014 EV-verkopen van de autofabrikant resulteerden in een marktaandeel van 5,6% in de eerste helft, een daling ten opzichte van 6,5% twaalf maanden geleden. Deze daling kan te wijten zijn aan het succes van VW, dat de ranglijst aanvoert.

Verder in de groep zagen de verkopen van Skoda een sterke stijging, waardoor het één plaats klom naar de zevende positie. Het merk noteerde de grootste jaar-op-jaar stijging van de top 10 merken, met een toename van 154,4% tot 91.943 eenheden. Het marktaandeel verdubbelde meer dan, van 2,5% naar 5,1%. Het tweede kwartaal was eveneens uitzonderlijk, met een stijging van 199,2% in leveringen.

Cupra en Kia dalen

Cupra zakte op zijn beurt één plaats naar de achtste positie. Het Spaanse merk noteerde in het eerste kwartaal een drievoudige groeipercentage, met een stijging van 124,6% in volumes van januari tot maart. Het kon deze prestatie in het tweede kwartaal niet evenaren, maar registreerde nog steeds een stijging van 56,4%.

Dit kwam neer op een verbetering van 84,6% in de eerste helft van het jaar, terwijl het marktaandeel steeg van 2,9% naar 4,3%.

Renault was een andere fabrikant die het jaar goed begon, met een stijging van 90% in volumes ten opzichte van vorig jaar in het eerste kwartaal. De verkoop nam iets af van april tot juni, met een stijging van 57,9%.

Dit resulteerde in een toename van 72% in leveringen in de eerste helft van 2025, genoeg om de negende plaats te bereiken. Het marktaandeel steeg hierdoor met 1,1 procentpunt tot 4,1%.

Kia zakte naar de tiende plaats, met een totaal van 72.457 eenheden, een stijging van 12,5% vergeleken met de eerste helft van 2024. Ondanks de consistente groei daalde het marktaandeel van 4,4% naar 4%. Deze daling kan worden toegeschreven aan toegenomen concurrentie en sterke verkoopgroei van andere merken.

De positie van het merk in de top 10 lijkt niet zeker. Kia was van april tot juni de twaalfde bestverkochte EV-fabrikant, terwijl BYD op de achtste plaats stond. Dit markeerde de eerste verschijning van de Chinese fabrikant in de kwartaalranglijst van Europa. Het Chinese merk noteerde de grootste jaar-op-jaar stijging van alle top 10-merken in het tweede kwartaal, met een groei van 335,6% tot 42.005 eenheden. BYD zou in het derde kwartaal de jaarlijkse ranglijst kunnen betreden als de verkoop deze trend blijft volgen.


De inhoud wordt u aangeboden door Autovista24.

Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Hoe verandert de retail van tweedehandsvoertuigen?

29 jul 2025

Druk op de restwaarde (RV), opkomende Chinese merken, stijgende winstgevendheid en het belang van de verkoop van batterij-elektrische voertuigen (BEV). Autovista24-journalist Tom Hooker analyseert hoe...

Hebben de voorlopige tarieven de verwachtingen voor EV’s in Europa verlaagd?

03 sep 2024

Hoe hebben de voorlopige tarieven op Chinese batterij-elektrische voertuigen (BEV's) de voorspellingen voor Europese elektrische voertuigen (EV) beïnvloed? Autovista24-redacteur Tom Geggus spreekt met Neil King,...

Welke Chinese automerken zullen slagen in Europa?

20 jun 2024

Chinese automerken richten zich op Europa om hun activiteiten uit te breiden. Dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, bekijkt welke van deze nieuwe merken...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.