News

Wat waren de best verkochte EV’s in China in de eerste helft van 2025?

Autovista24 | 24 nov 2025

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Autovista24

Tussen januari en juni nam de concurrentie op de Chinese markt voor batterij-elektrische voertuigen (BEV) toe. Ondertussen bleef de sector van plug-in hybrides (PHEV) dicht bij elkaar liggen. Phil Curry, special content editor bij Autovista24, onderzoekt de markt voor elektrische voertuigen (EV) in het land met gegevens van EV Volumes.


De groei van de BEV-markt in China stokte opnieuw in juni, aangezien deze de sterke verkoopperiode van 2024 inhaalde. In totaal werden er in de eerste helft van 2025 3.498.460 eenheden in het land geleverd, een stijging van 43,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Na een piek van 50,7% in de cumulatieve cijfers in april, daalden deze cijfers in zowel mei als juni. Na uitzonderlijke groei in februari, maart en april waren de verbeteringen in mei iets rustiger. In juni was er een verbetering van 39% ten opzichte van vorig jaar, met 687.277 verkochte eenheden in het land.

Ondertussen keerde de PHEV-markt terug naar een opwaartse groeitrend na een dip in mei. De markt groeide tussen januari en juni met 36,1%, waarbij 2.460.588 eenheden de Chinese wegen op gingen.

Hierbij hielp een opnieuw sterke maand in juni, hoewel de maandelijkse groei van 30,4% de laagste sinds januari was. Toch tonen de consistente verbeteringen in zowel de BEV- als de PHEV-markten de toenemende sterkte van elektrische voertuigen in China.

Geely vergroot voorsprong
Na het heroveren van de toppositie in mei, vergrootte de Geely Geome Xingyuan zijn voorsprong in de eerste helft van 2025. Het model, dat in september 2024 op de markt kwam, behaalde tussen januari en juni 205.091 verkopen. Dit betekende dat het 5,9% van de BEV-verkopen in het land vertegenwoordigde.

Best verkochte BEV’s in China

Januari tot juni 2025

De resultaten van juni zorgden voor meerdere veranderingen in de ranglijst van de eerste helft van 2025. De BYD Seagull steeg naar de tweede positie, met een marktaandeel van 5% en 174.912 geleverde eenheden.

Hiermee stond hij 30.179 eenheden achter het Geely-model, dat in vijf van de zes maanden de BYD overtrof. Als de Xingyuan zijn indrukwekkende run voortzet, kan het moeilijk worden om hem in te halen.

Dankzij de kwartaalboost van Tesla werd het resultaat van juni van het Model Y genoeg om het naar de derde plaats te stuwen, van de vijfde positie in mei. Met 171.491 verkopen zit het slechts 3.421 eenheden achter de BYD en neemt het een marktaandeel van 4,9% in.

De Wuling Mini, die vier maanden lang de ranglijst aanvoerde in 2025, zakte aan het eind van juni terug naar de vierde plaats. Met 170.632 geleverde eenheden stond het slechts 859 verkopen achter de Tesla Model Y.

Gezien de wisselvallige prestaties van de Amerikaanse crossover in de eerste helft van 2025, zou de Mini kunnen stijgen. Daarvoor zijn echter extreem sterke resultaten nodig om terug te keren naar de top van de ranglijst.

De prestaties van de BYD-, Tesla- en Wuling-modellen laten zien hoe competitief de Chinese markt dit jaar is. In de eerste helft van 2024 stond de Tesla Model Y 50.000 eenheden voor op de BYD Seagull. Destijds was het een echte strijd tussen twee modellen. In 2025 is de markt opener, met meerdere modellen die strijden om de titel.

Nauwe concurrentie in China
De vijfde plaats ging naar de Xiaomi SU7 met 155.692 verkopen. Met een marktaandeel van 4,5% lag het model 14.940 eenheden achter de top vier. Daarachter, op zesde plaats, stond de BYD Yuan Up met 100.590 geleverde eenheden en een marktaandeel van 2,9% in de eerste zes maanden.

De Wuling Bingo bezette de zevende plaats, met 92.896 verkochte eenheden en een marktaandeel van 2,7%. De Tesla Model 3 verbeterde één positie naar de achtste plaats, mede dankzij het kwartaalrapportagepatroon van het merk. Het stond slechts 977 eenheden achter de stadwagen, met in totaal 91.919 leveringen en een marktaandeel van 2,6%.

Op de negende plaats stond de Geely Panda Mini, 670 eenheden achter, met 91.249 geleverde voertuigen in de eerste helft van 2025. Dit model behaalde een marktaandeel van 2,6%.

De lijst werd afgesloten door de BYD Yuan Plus op de tiende plaats, met 86.800 leveringen. Dit model stond vorig jaar in de eerste helft nog derde, maar is het slachtoffer geworden van toenemende concurrentie.

Tesla neemt het stuur in China
De Tesla Model Y was in juni de bestverkochte BEV in China, mede dankzij het kwartaalrapportagepatroon van de autofabrikant. Het model behaalde 44.848 leveringen, een stijging van 1,7% vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.

Dit was de beste verbetering van het jaar voor het model en slechts de tweede in de eerste zes maanden van 2025. Door de toegenomen concurrentie daalde het marktaandeel echter met 2,4 procentpunt tot 6,5% in die maand.

Best verkochte BEV’s in China

Juni 2025

Geely Geome Xingyuan blijft indrukwekkend presteren
De Geely Geome Xingyuan zette zijn indrukwekkende prestaties voort, met 40.891 leveringen, goed voor de tweede plaats. Dit kwam neer op een marktaandeel van 5,9% van het totaal aantal leveringen in zijn tiende verkoopmaand.

De BYD Seagull eindigde juni op de derde plaats, met 30.708 eenheden die de Chinese wegen op gingen. Door toenemende concurrentie was dit een daling van 12,8% ten opzichte van vorig jaar, terwijl het marktaandeel van 4,5% 2,6 procentpunt lager lag.

Na een moeilijke maand in mei eindigde de Wuling Mini juni op de vierde plaats en verloor verder terrein ten opzichte van de leidende BEV-modellen. Het behaalde 26.111 leveringen, een stijging van 156,3% jaar-op-jaar. Dit zorgde er ook voor dat het marktaandeel van deze BEV met 1,7 procentpunt steeg tot 3,8%.

De top vijf werd afgerond door de Xiaomi SU7, met 23.225 eenheden. Dit was een volumestijging van 62,5% en leverde een marktaandeel van 3,4% op in de maand, een stijging ten opzichte van 2,9%.

BYD in opmars
De BYD Dolphin steeg in juni naar de zesde plaats met 18.106 leveringen. Dit was een verbetering van 114,8% ten opzichte van vorig jaar, waardoor het Chinese model een marktaandeel van 2,6% behaalde, een stijging van 0,9 procentpunt.

De zevende plaats ging naar de Tesla Model 3, die profiteerde van het kwartaalrapportagepatroon van het merk. Met 16.636 verkopen lag dit 8,3% lager dan het totaal in juni 2024. Het marktaandeel daalde hierdoor van 3,7% naar 2,4%.

De BYD Yuan Up nam de achtste positie in met 15.347 leveringen, een stijging van 82,9%. Dit leverde een marktaandeel van 2,2% op, een groei van 0,5 procentpunt. Op de negende plaats stond de Changan Lumin, met het hoogste maandelijkse verkoopcijfer sinds november 2024. Het totaal van 15.018 eenheden was een stijging van 70,5% jaar-op-jaar, terwijl het marktaandeel van 2,2% met 0,4 procentpunt toenam.

Twee modellen deelden de tiende plaats, beide met een recordresultaat in hun vierde verkoopmaand. Dit waren de BYD Sea Lion 05, dat zijn debuut in de top 10 maakte, en de BYD Qin L. Beide registreerden 15.000 leveringen in juni, goed voor een marktaandeel van 2,2%.

Best verkochte PHEV daalt
Er was sprake van status quo in de top vier van de PHEV-markt na zes maanden van 2025. De verschillen tussen de modellen wisselden echter dankzij de prestaties van elk model in juni.

Aan kop na zes maanden stond de BYD Song Plus. Ondanks dalingen ten opzichte van vorig jaar in vijf van de eerste zes maanden van 2025, zorgde het totaal van 119.213 verkochte eenheden ervoor dat het de eerste plaats behield. Dit kwam neer op een marktaandeel van 4,8%. Voor het eerst sinds het de leiding in februari overnam, nam de voorsprong op de nummer twee echter af.

Best verkochte PHEV’s in China

Januari tot juni 2025

Zittend 10.801 eenheden achter op de tweede plaats stond de BYD Qin Plus. Het model leed ook in elke maand van de eerste helft van 2025 aan dalingen. Toch waren de volumes voldoende voor een totaal van 108.412 eenheden. Dit was genoeg voor een marktaandeel van 4,4%.

De BYD Song Pro behaalde in juni slechts zijn tweede volumestijging van het jaar. Dit stelde het in staat de derde plaats te behouden zes maanden in het jaar, hoewel de 100.140 leveringen het verder achter de Qin Plus plaatsten.

Het eerste niet-BYD-model in de top 10 tussen januari en juni was de Li Auto L6, dat de vierde plaats innam. Met 96.354 eenheden stond het 3.786 leveringen achter de top drie. Dit was echter een daling, want in mei stond het model slechts 362 eenheden achter. Desondanks behaalde het een marktaandeel van 3,9% in de zes maanden.

De eerste verandering in de tabel vond plaats op de vijfde plaats, toen de BYD Seal 06 één positie steeg. Dankzij een sterke prestatie in juni stond het slechts 542 eenheden achter de Li Auto L6. De BYD PHEV behaalde in de eerste helft in totaal 95.812 leveringen.

BYD concurreert met zichzelf
De opkomst van de Seal 06 ging ten koste van de BYD Qin L, die zakte naar de zesde plaats. Met 94.600 leveringen had het een marktaandeel van 3,8% en stond het 1.212 eenheden achter zijn soortgenoot.

Een ander model dat vooruitging was de BYD Song L, dat de zevende plaats innam. Met 76.500 verkopen had het een marktaandeel van 3,1%.

De stijging van dit model ging ten koste van de Galaxy Starship 7, dat zakte naar de achtste plaats met 70.918 leveringen. Dit leverde een marktaandeel van 2,9% op. Nadat het jaar op de eerste plaats was begonnen, heeft de Starship 7 de laatste twee maandelijkse top 10-lijsten niet gehaald. Dit heeft ertoe geleid dat het in de ranglijst is gezakt, hoewel het de drie voorgaande maanden de zevende plaats had behouden.

De BYD Destroyer 05 keerde terug in de tabel op de negende plaats, nadat het in april was uitgevallen. In de eerste zes maanden van 2025 werden 61.858 eenheden verkocht, wat overeenkomt met een marktaandeel van 2,5% van het totale PHEV-marktaandeel. De top 10 werd afgesloten door de Aito M9, met 58.700 leveringen en een marktaandeel van 2,4%.

Qin Plus stijgt
Voor het eerst in 2025 stond de BYD Qin Plus bovenaan de maandelijkse cijfers in juni. Het model behaalde 25.000 verkopen, hoewel dit een daling van 29,9% jaar-op-jaar betekende. Het totaal was voldoende voor een marktaandeel van 4,8%, dat met 4,1 procentpunt daalde ten opzichte van vorig jaar.

Best verkochte PHEV’s in China

Juni 2025

De BYD Song Plus veroverde de tweede plaats, met 21.813 eenheden die de Chinese wegen op gingen in de maand. Dit was een daling van 22,6% jaar-op-jaar. Het aandeel in het totale maandelijkse PHEV-totaal was 4,2%, een daling ten opzichte van 7,1%.

Het afronden van BYD’s eerste top-drie-sluiting sinds maart was de Seal 06. Het registreerde zijn beste resultaat van de eerste zes maanden, met 21.770 geleverde eenheden. Dit was een verbetering van 185,5% jaar-op-jaar, terwijl het marktaandeel met 2,3 procentpunt steeg tot 4,2%.

De Aito M8, in slechts zijn derde maand op de Chinese markt, nam de vierde plaats in met 21.815 eenheden. Dit was een aandeel van 4,1% van het maandelijkse PHEV-totaal. Het was de beste prestatie van het model tot nu toe, slechts 585 eenheden verwijderd van de top drie.

De vijfde plaats ging naar de BYD Song Pro, met 19.895 verkopen in juni, een stijging van 3% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Door toenemende concurrentie daalde het marktaandeel echter met 1 procentpunt tot 3,8%.

Recordresultaten in China
De BYD Song L, die voor het eerst op de markt kwam in juli 2024, werd zesde. Het model behaalde in de maand 18.298 leveringen, wat resulteerde in een marktaandeel van 3,5%.

Daarna, op de zevende plaats, stond de Li Auto L6, met 16.471 verkopen. Dit was een daling van 31% jaar-op-jaar, met als gevolg een daling van 2,8 procentpunt in marktaandeel. Het model behaalde 3,2% van de totale PHEV-leveringen in de maand.

Slechts 167 eenheden achter, had ook de BYD Qin L een moeilijke maand in juni. Met 16.304 verkopen daalden de leveringen van deze PHEV met 9,5%. Het marktaandeel daalde met 1,4 procentpunt tot 3,1%, waarmee het de achtste plaats innam.

Nog eens 204 leveringen achter op de negende plaats stond de BYD Destroyer 05. Ondanks dat het terugkeerde in de jaar-tot-nu-top 10, gebeurde dit door de slechte prestaties van de concurrenten. Met 16.100 verkopen daalden de volumes 17,2% jaar-op-jaar. Dit betekende dat het marktaandeel daalde van 4,9% in juni 2024 tot 3,1% dit jaar.

De top 10 werd afgesloten door de Haval H6, dat zijn debuut in de top 10 maakte met 12.708 geleverde eenheden. Dit was een verbetering van 584,7% jaar-op-jaar.

Hoewel het model in september 2022 werd gelanceerd, behaalde het in juni voor het eerst een maandtotaal van vijf cijfers. Bovendien lag het juni-cijfer van de SUV bijna 1.000 eenheden hoger dan het volledige jaartotaal in 2024. Als gevolg hiervan steeg het aandeel in het PHEV-totaal in de maand van 0,5% vorig jaar tot 2,4% in juni.


De inhoud wordt u aangeboden door Autovista24.

Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Wat zijn de best verkochte EV-merken in Europa?

10 okt 2025

De Europese markt voor elektrische voertuigen (EV) kende in de eerste zes maanden van 2025 een heropleving. Maar welke merken hebben van deze groei kunnen...

Hoe verandert de retail van tweedehandsvoertuigen?

29 jul 2025

Druk op de restwaarde (RV), opkomende Chinese merken, stijgende winstgevendheid en het belang van de verkoop van batterij-elektrische voertuigen (BEV). Autovista24-journalist Tom Hooker analyseert hoe...

Hebben de voorlopige tarieven de verwachtingen voor EV’s in Europa verlaagd?

03 sep 2024

Hoe hebben de voorlopige tarieven op Chinese batterij-elektrische voertuigen (BEV's) de voorspellingen voor Europese elektrische voertuigen (EV) beïnvloed? Autovista24-redacteur Tom Geggus spreekt met Neil King,...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.